Politiebericht Brabant-Noord

Politiebericht

Korps: Brabant-Noord, plaats: Uden 21-02-2000

Persbericht district De Leijgraaf/

MISHANDELING OP STRAAT KRIJGT VERVOLG IN POLITIEBUREAU POLITIE DOET ONDERZOEK NAAR GEBEUREN IN BUREAU
Naar aanleiding van een mishandeling die in de nacht van vrijdag op zaterdag op de Sint Jansstraat in Uden plaatsvond heeft de politie een onderzoek ingesteld. Uit eerste informatie ter plaatse bleek dat een 25-jarige inwoner van Uden ruzie had gehad met een 28-jarige Herpenaar en hem een kapotte lip had geslagen. Een even oude plaatsgenoot van het slachtoffer toonde een rode striem op de borst en verklaarde dat deze mogelijk met een scherp voorwerp was toegebracht door de Udenaar. Een 29-jarige man eveneens uit Herpen was van een en ander getuige en had zelf geen letsel opgelopen.
De beide slachtoffers en de getuige werden vervolgens voor nader onderzoek en het opnemen van hun verklaringen overgebracht naar het politiebureau in Uden. De Udenaar werd als verdachte aangemerkt en werd tijdelijk ingesloten in een voor arrestanten bestemde ophoudkamer. Op het bureau bleek dat in de hal enige stampij werd veroorzaakt door de broer van een eerder die nacht aangehouden inwoner van Schijndel. Het was daardoor zo onrustig en dreigend in de hal dat de drie mannen uit Herpen gezamenlijk werd geplaatst in een andere ophoudkamer bestemd voor arrestanten. De deur van deze ophoudkamer werd, omdat er hier geen sprake was van aangehouden verdachten, niet afgesloten.
In een onbewaakt ogenblik zag de 28-jarige man uit Herpen kans de deur van de ophoudkamer te ontgrendelen waar de ingesloten verdachte zat en hem te mishandelen. Te hulp geschoten agenten kwamen op het tumult af en zagen de Herpenaar uit de ophoudkamer komen. De Herpenaar werd, evenals zijn twee plaatsgenoten alsnog aangehouden. De Udenaar is ten gevolge van de mishandeling overgebracht naar het ziekenhuis alwaar hij voor behandeling is opgenomen. De drie verdachten zijn in de loop van zaterdag weer in vrijheid gesteld. De districtsrecherche van district De Leijgraaf doet een uitgebreid onderzoek naar de gepleegde strafbare feiten. Ook wordt een onderzoek ingesteld naar het gebeuren binnen het bureau.

SIERADEN WEG
Zondag overdag is ingebroken in een woning aan de Binennweide in Veghel. Daarbij werd de hele woning doorzocht. De bewoners m issen enkele sieraden. Buiten werden twee foto-cameras teruggevonden. De dader is vermoedelijk binenngekomen via de gaatjes-boren methode. In een woning aan de Speelweide in Uden is zondagavond ingebroken. De dader kwam binnen nadat hij een ladder tegen een openstaand raam had gezet. Uit de woning zijn enkele pinpassen en een gezichtsbruiner gestolen.

KLUIS WEG
Tijdens het afgelopen weekend is er ingebroken in een bedrijf aan de Eerdesebaan in Veghel. Daarbij werd een kluis gedemonteerd en meegenomen. In de kluis zaten enkele honderden guldens.

INBRAAK IN SCHOOL
Vanmorgen werd een inbraak ontdekt in een school aan de Schepenhoek in Uden. Uit de school werd een video en een stereotoren weggenomen. Ook werden acht dakplaten vernield. De schade is niet bekend.

POGING DIEFSTAL VRACHTWAGEN
Op een parkeerterrein aan de Eisenhowerweg heeft men geprobeerd een vrachtwagen te stelen. Na het vernielen van een raampje werd getracht het contactslot te verwijderen. Er werd vanuit de truck niets weggenomen. Schade f.1.500,--.

PORTEMONNEE GEROLD
Maandagmorgen is van een 51-jarige inwoonster van Uden op de Markt in haar woonplaats de portemonnee gerold. In de portemonnee zat ruim f.200,-- en een pasje.

BROMFIETSDIEVEN AANGEHOUDEN
Op de Wijsthoek in Uden heeft de politie rond het middag uur een 15-jarige en een 16-jarige jongen uit Uden aangehouden als verdacht van diefstal van een bromfiets. De 16-jarige eigenaar van de bromfiets, wiens voertuig afgelopen nacht werd gestolen, ontdekte het tweetal op de Wijsthoek met zijn bromfiets. Na verhoor bekende een van de twee jeugdige verdachten de bromfiets te hebben gestolen. De andere verdachte was niet direct bij de diefstal betrokken, hij had vanmorgen wel op de bromfiets gereden.

GRAFFITI IN VEGHEL
De politie heeft vandaag zes meldingen binnengekregen over graffiti in Veghel. Op de Parallelweg Zuid werd een kantoorgebouw besmeurd en op de Deken van Miertstraat was een bedrijfsbus het doelwit. Verder werden deuren en muren van vier winkelpanden aan de Molenwieken besmeurd. Op alle plekken is blauwe verf gebruikt. De politie stelt een onderzoek in.