Bestedingen in de horeca stijgen naar 25 miljard gulden

Persbericht P-04 , afd. Communicatie, tel. (079) 368 07 19

Omzetgroei bijbenen problematisch
Bestedingen in de horeca stijgen naar 25 miljard gulden

Nederlanders geven steeds meer uit in de horeca. De omzet in de bedrijfstak nam in 1999 toe met 6,1% tot 23,9 miljard gulden. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek en het bedrijfschap Horeca en Catering vandaag presenteren. Het Bedrijfschap verwacht dat de bestedingen in de horeca in 2000 tot boven de 25 miljard zullen stijgen. Ondanks de gunstige vooruitzichten, vreest het Bedrijfschap dat de bedrijfstak problemen zal hebben om de omzetgroei bij te benen. Met name de huidige krapte op de arbeidsmarkt en de consument die steeds hogere eisen stelt, maken het voor veel horecabedrijven moeilijk om van die groei te profiteren.

In de afgelopen tien jaar verschuiven de drink- en eetbestedingen voor thuisgebruik naar bestedingen aan buitenshuis eten en drinken. Gaf de Nederlander in 1990 van iedere bestede gulden aan eten en drinken een kwartje buitenshuis uit, aan het eind van het decennium was dat gestegen tot 30 cent. Het Bedrijfschap verwacht dat dit de komende jaren zal oplopen tot 35 cent, te meer omdat uit onderzoek blijkt dat 94% van de Nederlanders wel eens iets drinkt in de horeca en 91% er wel eens iets eet.

De omzetgroei stelt de horeca voor problemen. De personeelskrapte doet zich bijvoorbeeld steeds geduchter voelen. Ongeveer een derde van alle horecabedrijven met personeel in dienst kampt met moeilijk vervulbare vacatures, van de grotere zelfs meer dan de helft. "Zorgelijk, omdat medewerkers cruciaal zijn voor het horecaproduct: zij maken de dienstverlening merkbaar, voelbaar en zichtbaar", zegt directeur prof. mr. dr. Jan Hendrik Peters van het Bedrijfschap. "Daarnaast stellen consumenten hogere eisen: aan service, aan de kwaliteit van de producten, aan bereikbaarheid, aan veiligheid én aan persoonlijke aandacht. Het parool voor de komende jaren is daarom: meer doen met dezelfde mensen, maar hou consument en werknemer wel tevreden!"