Beheerd vermogen ING Groep in 1999 bereikt record

- sterke toename beheerd vermogen voor derden van 50%
- omvang beleggingsfondsen stijgt met 63%

- ING in top 20 vermogensbeheerders in de wereld

Het beheerd vermogen van ING Groep is in 1999 gestegen met 36% van 253 miljard tot 345 miljard. De consolidatie van BHF-BANK ( 18 miljard), de instroom van nieuw geld ( 27 miljard) en waardestijgingen als gevolg van valuta- en beurskoersen ( 45 miljard) droegen bij aan de groei van het beheerd vermogen. Het vermogen voor derden vertoonde in 1999 een sterke toename van bijna 50%; de omvang van de beleggingsfondsen steeg met meer dan 60%.

Dit succes is voor een deel te verklaren uit de uitstekende prestaties van een aantal beleggingsfondsen. Zo verliep de introductie van het ING Bank Communicatie Technologie Fonds in november 1999 buitengewoon voorspoedig. Binnen twee weken haalde het fonds 650 miljoen op. Daarmee werd dit de grootste emissie van een ING Bank beleggingsfonds tot nu toe. In de Wall Street Journal werd in de categorie 'international equity' het BBL Internet Fund uitgeroepen tot het 'best performing' fonds over 1999, met een rendement van 360%. Het Euro Credit Fund voor institutionele beleggers, dat zich richt op obligaties van grote Europese ondernemingen, bereikte in korte tijd een omvang van 1 miljard. Ook de zogenaamde clickfondsen bleven populair, bijvoorbeeld het ING Continu Click Fonds Euro Stoxx 50 met een omvang van 333 miljoen eind 1999.

Het vermogensbeheer binnen ING Groep is geconcentreerd binnen het bestuurlijk centrum ING Asset Management. Aan het eind van 1999 had ING Asset Management 325 miljard onder beheer. Dat is 39% meer dan aan het eind van 1998 ( 235 miljard). Het beheerd vermogen van de bedrijfsonderdelen buiten het bestuurlijk centrum is gestegen van 19 miljard tot 20 miljard.

Eind vorig jaar kondigden ING Investment Management (IIM) en BBL Asset Management hun nieuwe samenwerking aan binnen IIM (Europe). Het gezamenlijk vermogen onder beheer van 200 miljard legt de basis voor een versnelde Europese expansie. ING Vastgoed handhaafde haar positie bij de wereldwijde top vijf 'vastgoed vermogens-beheerders' en betrad in 1999 voor het eerst de Australische markt.

ING Groep klom op de wereldranglijst van vermogensbeheerders van de 22e naar de 19e plaats op basis van de laatst beschikbare cijfers per ultimo 1998. In Europa staat ING Groep op de 7e plaats. ING zal de komende jaren hoge prioriteit toekennen aan haar positie op het gebied van beleggingsfondsen wereldwijd. Naast de bestaande distributiekanalen van ING Groep zullen ook de distributiekanalen van derden gebruikt gaan worden.

Belangrijkste ontwikkelingen.

Beleggingsfondsen
De omvang van de door ING Asset Management beheerde beleggingsfondsen steeg in 1999 met 63% van 62 miljard tot 100 miljard. Deze groei was te danken aan de instroom van nieuw geld en waardestijgingen met name bij ING Investment Management ( 17 miljard), BBL Asset Management ( 13 miljard) en de consolidatie van BHF-BANK ( 7 miljard). .

Het door ING Investment Management beheerde ING Bank Internet Fund behaalde in 1999 een rendement van 410 %. Het beheerd vermogen van het fonds steeg vanaf de introductie op 30 september 1998 van 66 miljoen tot 665 miljoen eind 1999.

In januari 2000 sloot ING Investment Management een overeenkomst met American Express. Gezamenlijk zullen ze een particulier beleggingsfonds in Mexico introduceren waarbij ING Investment Management het vermogensbeheer en de administratie voor haar rekening zal nemen, terwijl American Express zorgt voor de marketing en de distributie.

ING Investment Management gaat voor de Christiania Bank, de tweede bank van Noorwegen, een in Noorwegen genoteerd internationaal aandelenfonds beheren. Daarnaast zal ING Investment Management voor Christiania Bank het beheer voeren over drie regionale aandelenfondsen.

Institutionele relaties
Het beheerd vermogen voor institutionele relaties groeide in 1999 met 45% van 85 miljard tot 122 miljard. Deze groei was te danken aan instroom van nieuw geld en waardestijgingen als gevolg van valuta- en beurskoersen, met name bij Baring Asset Management ( 15 miljard) en ING Investment Management ( 4 miljard). BHF-BANK beheerde in 1999 11 miljard voor institutionale relaties.

Het Baring Asia Private Equity Fund sloot in oktober 1999 met een beheerd vermogen van 348 miljoen. Dit is het grootste fonds tot nu toe beheerd door Baring Private Equity Partners.

Groepsmaatschappijen
Het vermogen onder beheer voor Groepsmaatschappijen nam toe van 82 miljard tot 96 miljard, een stijging van 16%. De introductie van de euro droeg bij aan een betere spreiding van de beleggingsmogelijkheden. De belangen in landen, die in de toekomst serieuze kandidaten zijn voor toetreding tot de EMU, werden vergroot. .

Met het oog op verhoging van het rendement werd ook in 1999 een deel van de uitzettingen gedaan in leningen aan het bedrijfsleven en preferente aandelen.

Verdeling externe/interne cliënten
Circa 70% ( 223 miljard) van het discretionair beheerd vermogen is afkomstig van externe relaties en het overige ( 96 miljard) van interne klanten, met name de verzekeringsbedrijven van ING Groep. Een jaar geleden bedroeg dat percentage nog 64%. ING manifesteert zich in toenemende mate als vermogensbeheerder voor derden.

Verdeling beheerd vermogen naar beleggingscategorie
Aan het eind van 1999 was van het totaal beheerd vermogen 43% belegd in aandelen, 44% in vastrentende waarden, 7% in vastgoed en 6% in overige (met name BBL money market fund) tegen respectievelijk 39%, 50%, 8% en 3% eind 1998.