PvdA vindt excuses Japan voldoende

Datum nieuwsfeit: 22-02-2000
Partij van de Arbeid

PvdA vindt excuses Japan voldoende 22 februari 2000 PvdA-voorlichting

Premier Kok vindt dat Nederland de excuses van Japan moet 'waarderen en accepteren'. De Japanse premier Keizo Obuchi heeft spijt betuigd voor het Japanse optreden in Nederlands-Indië tijdens de Tweede Wereldoorlog. In een schriftelijke verklaring uitte Obuchi 'oprechte excuses' voor de schade en het lijden dat door Japan aan velen is berokkend, onder wie de Nederlandse oorlogsslachtoffers.

PvdA-kamerlid Bert Middel: 'Wat nu gezegd is, is explicieter dan wat een paar jaar geleden al is gezegd. Het zou natuurlijk mooier geweest zijn als de Japanse minister-president in het openbaar excuses zou hebben aangeboden. Maar we moeten ook bedenken dat Japanners een ingehouden cultuur kennen. Wat de PvdA-fractie betreft zijn de excuses die zijn gemaakt voldoende.'