Nederlandse bloembollenexport naar Japan succesverhaal

Datum nieuwsfeit: 22-02-2000
TuinbouwNet

Nederlandse bloembollenexport naar Japan succesverhaal

Door een eendrachtige samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven is de Nederlandse export van bloembollen naar Japan een succesverhaal geworden. Jaarlijks gaat er nu voor bedrag van tweehonderd miljoen gulden aan bollen richting Tokio. Dat zei J. van der Veen, voorzitter van het Productschap Tuinbouw, afgelopen maandag op een symposium op de Westfriese Flora in Bovenkarspel.

In 1985 is de Nederlandse export van bloembollen naar Japan start gegaan. In de beginjaren werd de moeilijk toegankelijke Japanse markt soort voor soort opengebroken. Het overgrote deel van de bloembollenvariëteiten kan nu probleemloos uitgevoerd worden. Tulpen en lelies zijn op dit moment favoriet bij de Japanners.

Nederlandse snijbloemen en uitgangsmateriaal gaan in beperkte hoeveelheden naar Japan. Volgens de voorzitter van het PT is deze markt moeilijk. "Wij hebben dure inspecteurs in Aalsmeer die de bloemen keuren. De nultolerantie die Japan hanteert is een grote hobbel." In 1999 ging er voor negentig miljoen gulden aan uitgangsmateriaal en snijbloemen richting Tokio. "Japan heeft een grote eigen bloemenproductie. De distributie is lastig en de transportkosten zijn hoog", zo zei Van der Veen.

Toch is de voorzitter van het Productschap Tuinbouw optimistisch over de toekomstige afzetmogelijkheden in Japan. Vooral over de bloembollen is hij positief. "De Japanners telen zelf weinig bloembollen. Voor tulpen is de oppervlakte niet groter dan vijfhonderd hectare." Ter vergelijking: in Nederland staat dit seizoen bijna 10.000 hectare.

Daarnaast is de Nederlandse aanpak uniek en succesvol en wordt nauw samengewerkt met de Europese Unie met het doel om de Japanse invoerbelemmeringen nog verder af te breken. "Volgend jaar kunnen waarschijnlijk virusvrije dahlia's en een aantal bijzondere bolgewassen zonder quarantaine naar Japan. Ook overwegen de Japanners om over te gaan van intensieve veldinspecties naar monitoring."

"De Japanse markt is een grote kwaliteitsmarkt en past prima bij het Nederlandse kennisniveau. Wel moeten we oppassen met knoeiers. Er is nog groei mogelijk als de juiste strategie wordt gekozen. Dit geldt voor zowel bollen als bloemen", zo betoogde Van der Veen.