SyncML Initiatief voor wereldstandaard datasynchronisatie

Datum nieuwsfeit: 22-02-2000

SyncML Initiatief opgericht voor eerste wereldstandaard datasynchronisatie

Diemen, 22 februari 2000 - Lotus, IBM, Motorola, Nokia, Palm, Inc., Psion en Starfish Software hebben het SyncML initiatief opgericht. Binnen dit nieuwe initiatief werken deze ondernemingen aan de eerste open universele wereldstandaard voor datasynchronisatie tussen verschillende netwerken, platformen en apparaten. SyncML is een op XML gebaseerd datasynchronisatieprotocol voor e-mail, kalenders, to-do-lijsten, contactpersoneninformatie, (kritische) bedrijfsgegevens in databases, Web-gebaseerde documenten en nieuwe typen content in toekomstige systemen. Andere industriepartners kunnen deelnemen aan de ontwikkeling van de standaard.

De vraag naar toegang tot informatie, ongeacht plaats en tijd, groeit mee met het stijgende aantal mobiele professionals. In het algemeen wordt aangenomen dat er in 2003 meer mobiele apparaten dan PC's verbonden zullen zijn met Internet.

Momenteel werkt datasynchronisatie met diverse protocollen die elk compatible zijn met slechts een beperkt aantal datatypes, apparaten en systemen. De SyncML-specificatie maakt het mogelijk samenwerkende draadloze en draadgebonden datasynchronisatieproducten te combineren met servers, Web-servers, computers, laptops, PDA's, handheld computers, mobiele telefoons en andere mobiele apparaten, ongeacht het platform en ongeacht de leverancier.

De oprichters van SyncML Initiatief hebben de volgende voorwaarden gesteld voor een succesvolle ontwikkeling en acceptatie van een wereldwijde synchronisatiestandaard:

- Gebruikmaken van de bestaande open standaarden voor gestructureerde datarepresentatie en objecttypen.

- Werken over draadloze en draadgebonden netwerken.
- Ondersteunen van diverse datatransportprotocollen.
- Ondersteunen van uiteenlopende netwerkgegevens.
- Bieden van datatoegang vanuit een brede reeks applicaties.
- Aansluiting mobiele apparaten ongeacht platform of leverancier.
- Gebruiken van bestaande Internet- en Web-standaarden en -technologieen.
- Eenvoudig toegankelijke code voor brede acceptatie van de specificatie.

SyncML zal optimaal gebruikmaken van de Extensible Markup Laguage-standaard (XML), MIME, de vCard en de iCalender voor de representatie van de diverse informatiesoorten binnen de verschillende toepassingen.

SyncML is een open standaard en de deelnemers moedigen systeem- en synchronisatieleveranciers, service providers en applicatieontwikkelaars dan ook tot deelname aan. Meer informatie over SyncML, zoals technische specificaties, is te vinden op www.syncml.org.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties