Unilever draagt drie nieuwe bestuursleden voor

Unilever

Unilever draagt drie nieuwe bestuursleden voor

22 februari 2000

Tijdens de aandeelhoudersvergaderingen van Unilever op 3 mei 2000 in Rotterdam en Londen zullen drie nieuwe bestuursleden voor benoeming worden voorgedragen. Zij zijn:

Keki Dadiseth (54): directievoorzitter van Hindustan Lever Ltd - Unilevers Indiase dochteronderneming voorgedragen als bestuurslid en als lid van het Executive Committee. Zijn eerste opdracht omvat een onderzoek naar de organisatie van de top, waarover hij in het derde kwartaal 2000 rapport zal uitbrengen.

André van Heemstra (54): Business Group President Oost-Azië Pacific, voorgedragen als Directeur Personeel en lid van het Executive Committee.

Charles Strauss (57): Business Group President Huishoudelijke en persoonlijke verzorging Noord-Amerika, voorgedragen als bestuurslid. Tevens zal hij voorzitter worden van het North America Committee dat Unilevers bedrijven in Noord-Amerika coördineert.

Jan Peelen, op dit moment Directeur Personeel en lid van het Executive Committee, zal aftreden in de jaarlijkse vergaderingen van aandeelhouders.

Robert Phillips, op dit moment bestuurslid en voorzitter van het North America Commitee, zal eveneens aftreden tijdens deze vergaderingen.

Adviserende leden van de raden van bestuur Unilever heeft tevens bekendgemaakt dat Sir Leon Brittan (The Rt Hon The Lord Brittan of Spennithorne, QC), voormalig vice-president van de Europese Commissie, zal toetreden als adviserend lid van de raden van bestuur van Unilever N.V. en Unilever PLC met ingang van 1 mei 2000.

Sir Derek Birkin, die sinds 1993 adviserend lid is van de raden van bestuur, zal tijdens de jaarvergaderingen aftreden. Hij maakte deel uit van de Benoemings- en Remuneratie-commissies.

Business Group President Tex Gunning (49), voorzitter Van den Bergh Nederland, zal worden benoemd tot Business Group President Oost-Azië Pacific.

Biografieën:

Keki Dadiseth: is in 1973 in dienst getreden bij Hindustan Lever Ltd (HLL), waar hij een aantal posities had voordat hij in 1984 tijdelijk werd overgeplaatst naar Unilever, waar hij hoge financiële en commerciële functies bekleedde. Met zijn terugkeer naar India in 1987 werd hij benoemd tot vice-president personeel en twee jaar later kreeg hij daarnaast verantwoordelijkheid voor de activiteiten van HLL op het gebied van producten voor persoonlijke verzorging. In 1991 is hij benoemd tot executive director en directeur wasmiddelen. Hij werd benoemd tot vice-voorzitter en algemeen directeur van HLL in 1995 en tot voorzitter van HLL in augustus 1996.

André van Heemstra: is in 1970 in dienst getreden bij Unilever. Na verschillende functies te hebben vervuld bij Lever in Nederland, werd hij in 1980 benoemd tot directeur marketing en verkoop van East Africa Industries in Kenia. Vier jaar later werd hij benoemd tot algemeen directeur wasmiddelen en persoonlijke verzorgingsproducten in Turkije. In 1988 keerde hij terug naar Nederland, waar hij verschillende hoge marketing- en managementposities bekleedde tot zijn benoeming in 1992 als voorzitter van Langnese-Iglo GmbH in Duitsland. In juli 1996 werd hij benoemd tot Business Group President Oost-Azië en Pacific.

Charles Strauss: heeft een aantal hoge marketing- en managementposities vervuld, voordat hij in 1986 bij Unilever kwam met Unilevers acquisitie van Ragú Foods, waarvan hij president en CEO was. Deze rol bleef hij vervullen tot zijn benoeming als voorzitter en CEO van Langnese-Iglo, een dochtermaatschappij van Unilever Duitsland, in
1989. In 1992 werd hij president en CEO van Lever Brothers Company, New York, en directeur van Unilever United States Inc. Hij was Business Group President van Unilevers activiteiten in Latijns-Amerika van maart 1996 tot september 1999, waarna hij zijn huidige verantwoordelijkheden aanvaardde.

Persdienst Unilever Rotterdam

Email: press-(office.rotterdam@unilever.com)