Films en workshop over Herinnering en Geheugen op KUB

Datum nieuwsfeit: 22-02-2000

HERINNERING EN GEHEUGEN met oa dammer Ton Sijbrands

dinsdag 22 februari 20.00 uur zaal YZ 1 ism filmvereniging Cinema

Film: Strange Days Thriller waarin het mogelijk blijkt via virtual reality de herinneringen van anderen te beleven. Regie: Kate Kathryn Bigelow. Met: Ralph Fiennes, Juliette Lewis. VS 1996. Toegang 2,50

donderdag 24 februari 13.00-15.30 uur zaal YZ 1

Symposium Herinnering en Geheugen Dagvoorzitter dr. Hans van Driel (universitair docent Media en Cultuur KUB) * Lezing door dr. Christiaan Hamamaker (universitair hoofddocent inleiding in de psychologie UvA), Hoe werkt het geheugen? * Lezing door dr. Douwe Draaisma (universitair docent Geschiedenis van de Psychologie RUG), Een hond die gaat liggen waar hij wil; over het autobiografisch geheugen * Interview met Ton Sijbrands (dammer) * Lezing door Tamarah Benima (columniste, schrijfster, voormalig hoofdredacteur Nieuw Israelietisch Weekblad), Herinnering als bron van verbeeldingskracht * Gesprek onder leiding van de voorzitter

dinsdag 29 februari 13.00 - 17.00 uur zaal YZ 8 ism het LAC

Workshop Geheugentraining Door Tom Vervuren en Maarten Oosterhof van Entheos, bureau voor persoonlijke ontwikkeling. Tijdens je studie, in je werk, maar ook privé, moet je enorme hoeveelheden informatie onthouden. In deze wervelende en interactieve workshop leer je je geheugen optimaal te trainen en benutten. Dan blijkt hoe onbegrensd de mogelijkheden van je geheugen zijn, als je het maar op de juiste wijze aanstuurt en organiseert.

De workshop is uitsluitend bestemd voor KUB/HBO-studenten en KUB-medewerkers. Kosten 15,-

Inschrijven aan de balie van het LAC (KUB kamer N7) of tijdens het programma van 24 februari. Het aantal deelnemers aan de workshop is beperkt.

Onze herinneringen zijn bepalend voor wie we zijn en wat we doen. Maar hoe werkt ons geheugen eigenlijk en hoe nauwkeurig en (on)betrouwbaar is het? Herinnering en geheugen vormen voor zowel wetenschappers als kunstenaars een bron van inspiratie.

Dat is ook de reden dat in dit Studium Generale-programma dit vertrouwde én ondoorgrondelijke fenomeen vanuit verschillende invalshoeken en disciplines wordt belicht. Bovendien kan door studenten (en medewerkers van de KUB) worden ingeschreven op een workshop geheugentraining.

De menselijke geest neemt selectief informatie op uit zijn omgeving en creëert van daaruit een beeld van de werkelijkheid. Christiaan Hamaker gaat aan de hand van voorbeelden in op de vraag hoe nauwkeurig en (on)betrouwbaar het geheugen daarbij te werk gaat.

In de lezing van Douwe Draaisma staat ons persoonlijke, autobiografische geheugen centraal. Dammer Ton Sijbrands staat erom bekend over een fenomenaal geheugen te beschikken. Zo vestigde hij onlangs een nieuw wereldrecord blind dammen, waarbij hij simultaan twintig partijen speelde zonder een bord of steen te zien. Een manier van spelen die in Rusland zelfs verboden is, omdat mensen er letterlijk gék van werden.

Tamarah Benima beschouwt het geheugen als een speciale vorm van verbeeldingskracht. Tussen de lezingen door voert het universiteitstheater De Koffer een tweetal scènes op.

De programma's van Studium Generale zijn gratis en voor iedereen vrij toegankelijk, tenzij anders vermeld. Voor meer informatie: Studium Generale, Katholieke Universiteit Brabant, tel. 013-4662082

16-02-2000 KUB