Workshop: snelle klimaatswisselingen eind laatste ijstijd

Datum nieuwsfeit: 22-02-2000

(veb@dienst.vu.nl)

Snelle temperatuurstijgingen aan het einde van laatste ijstijd: Klimaat in het verleden model voor de toekomst?

Onderzoek aan Groenlandse ijskernen wijst op twee grote klimaatveranderingen aan het einde van de laatste ijstijd (14.500 - 11.500 jaar geleden). Binnen enke le decennia nam de temperatuur in Europa sterk toe. Uit onderzoek van dr. Hans R enssen en dr. René Isarin, beiden verbonden aan de faculteit Aardwetensch appen van de Vrije Universiteit, blijkt dat de toename van de zomertemperatuur i n Noord-West Europa enkele graden bedroeg. De wintertemperatuur steeg in die per ioden binnen enkele decennia met 15 tot 20#C. Deze onderzoeksresultaten staan ce ntraal tijdens de workshop Snelle klimaatswisselingen aan het einde van de la atste ijstijd: palaeodata en modellen, die plaatsvindt in Haarlem van 22 tot en met 24 februari.

Beide wetenschappers onderzochten in het kader van het door de overheid gefin ancierde Nationaal Onderzoek Programma Mondiale Luchtverontreiniging en Klimaatv erandering (NOP) de gevolgen van deze temperatuurstijgingen. Hans Renssen gebrui kte het klimaatmodel van het Max Planck Instituut voor Meteorologie in Hamburg o m het klimaat tijdens de twee overgangen te simuleren. Renssen vergeleek zijn ui tkomsten met klimaatreconstructies die René Isarin maakte op basis van pa laeoecologische gegevens (pollen, insecten) en geologisch-geomorfologische versc hijnselen (bijvoorbeeld fossiele periglaciale fenomenen en landduinen).

Een keur van gerenommeerde internationale wetenschappers buigt zich van 22 to t en met 24 februari in Haarlem over deze klimatologische verschijnselen. Onder hen prof. Gerard Bond (New York), autoriteit op het gebied van onderzoek aan oce aankernen en prof. John Lowe (Londen), autoriteit op het gebied van de chronolog ie van klimaatsveranderingen en de gevolgen van deze veranderingen op eco- en ge osystemen in het verleden.

Noot voor redacties