Kamerlid Bakker (D66 / EPN) wil 200 miljoen voor Kenniswijk

Datum nieuwsfeit: 23-02-2000

Bert Bakker (D66 / EPN): ‘200 miljoen voor de Kenniswijk’

Persbericht van het Electronic-highway Platform Nederland (EPN)

VOORBURG, 23 februari 2000. 'De Kenniswijk geeft kritische massa aan de ontwikkeling van elektronische diensten in Nederland. Tweehonderd miljoen gulden van de verwachte meevallers moet daarom worden besteed aan de Kennis wijk'. Dit stelt Bert Bakker, D66 Tweede Kamerlid en lid van de Raad van Advies van het Electronic-highway Platform Nederland (EPN) naar aanleiding van het minicongres Kenniswijk vanmiddag in het Crowne Plaza Promenade Ho tel te Den Haag.

Kenniswijk is een project waarbij in nauwe samenwerking tussen rijksoverheid, marktpartijen, maatschappelijke organisaties en lokale overheden, één of meerdere wijken worden voorzien van hoogwaardige ICT-infrastructuur, w aardoor elektronische diensten op verschillende terreinen voor consument en burger tot ontwikkeling kunnen komen. EPN pleit reeds vanaf haar oprichting in 1994 voor de totstandkoming van een dergelijke wijk.

Peter van der Wel, directeur van EPN is van mening dat er in de Kenniswijk de nadruk moet liggen op digitale content (informatie en diensten). ‘Te vaak hebben we gezien dat we in Nederland goede infrastructuur aanleggen d ie we niet optimaal gebruiken door een gebrek aan content’. Hij stelt verder ‘De rijksoverheid dient een zwaar commitment te tonen op contentgebied. In de kenniswijk moet de overheid haar eigen initiatieven op ICT gebied samen laten komen en concentreren (denk aan kennisnet, zorgdiensten, zorgpas, overheidsdienstverlening, e- democracy, één loketfunctie, elektronisch stemmen, duurzaam bouwen et cetera)’. Door bundeling van deze initiatiev en in een kenniswijk kan er volgens EPN grote winst behaald worden.

EPN organiseert vanmiddag een minicongres over de Kenniswijk in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Bij deze bijeenkomst zijn organisaties en bedrijven uit de dienstverlenende, infrastructurele en techn ische sfeer, alsmede vertegenwoordigers van de rijksoverheid, universiteiten en maatschappelijke organisaties aanwezig. Doel is om de deelnemers te informeren over het proces rondom de Kenniswijk en om gezamenlijk van ged achten te wisselen over de randvoorwaarden voor deelname aan - en gewenste invulling van dit project.
Electronic-highway Platform Nederland (EPN)
In EPN zijn partijen vertegenwoordigd uit het bedrijfsleven, de wetenschap, de politiek, het maatschappelijk middenveld en de overheid. EPN biedt als platform haar leden en participanten de mogelijkheid om elkaar precompetitief te ontmoeten om zo de kennis te vergroten en visies verder te ontwikkelen. EPN beoogt de maatschappelijke acceptatie van de elektronische snelweg te vergroten en te versnellen. EPN organiseert daartoe verschillende soorten bijeenkomsten zoals expertmeetings, round tables, denktankbijeenkomsten, congressen en seminars. Verschillende personen van aanzien, zoals parlementariër Bakker, ondersteunen de EPN-doelstellingen. Noot voor de redactie,

Noot voor redacties