Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Team Marlboro Mitsubishi gaat voor toerwagentitel

Datum nieuwsfeit: 23-02-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

Team Marlboro Mitsubishi gaat voor toerwagentitel 23-2-00.

Precies twee maanden voor aanvang van het Libertel Dutch Touring Car Championship (DTCC) stelt Mitsubishi Motor Sales Nederland het Team Marlboro Mitsubishi voor. Allard Kalff en Tim Coronel onthulden vandaag in de chique sfeer van het Amstel Hotel de nieuwe Carisma GDI racetoerwagen. Deze is nu in hetzelfde kleurenschema gespoten als de rally-autos van Marlboro Mitsubishi Ralliart, het team waarin Tommi Mäkinen de regerende wereldkampioen is. Team Marlboro Mitsubishi is er alles aan gelegen om in 2000 de DTCC-titels voor zowel rijders als teams te veroveren. De competitie begint met de Paasraces in Zandvoort, 22-24 april aanstaande.

Vorig jaar bundelden Mitsubishi en Marlboro hun krachten op het hoogste niveau van de rallysport, het wereldkampioenschap. Dat eerste seizoen van samenwerking leverde meteen de wereldtitel op, tevens de vierde op rij voor de Finse Mitsubishi-rijder Tommi Mäkinen. Een logisch gevolg van dit globale succes was het doortrekken van het partnerschap tussen Marlboro en Mitsubishi naar het hoogste nationale autosportniveau, het Libertel Dutch Touring Car Championship, voor Groep N-racetoerwagens.

De professionele opzet
De vergelijkbare opzet van Marlboro Mitsubishi Ralliart en Team Marlboro Mitsubishi betreft niet alleen de herkenbare identiteit, maar vooral ook de professionaliteit. Evenals in het team van de viervoudige rallywereldkampioen is gekozen voor continuïteit. Allard Kalff en Tim Coronel vormen opnieuw het rijderskoppel. Kalff en Coronel leverden twee jaar geleden al een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de raceversie van de Mitsubishi Carisma GDI, waarvan vorig jaar bij de Pinksterraces het nieuwe model op de baan verscheen.

De preparatie van deze spraakmakende auto, die een kleinere cilinderinhoud heeft dan de concurrentie, blijft in handen van Cavallino Engineering van Peter van Erp, de pionier van de GDI-tuning voor de racerij. De Loosdrechtse preparateur zal binnen afzienbare tijd een geheel nieuwe vestiging betrekken in Zeewolde.

Het ondersteunende programma
Een andere parallel tussen het WK-rallyteam en het Nederlandse Team Marlboro Mitsubishi is de professionele aanpak van het ondersteunende programma. Bij alle DTCC-wedstrijden is het team vertegenwoordigd met twee hoogst moderne transporters met ertussenin een overdekte hospitality-ruimte, waarin per raceweekeinde zon vierhonderd gasten kunnen worden ontvangen. Op het Circuit Park Zandvoort heeft Mitsubishi bovendien de hospitality-box op de galerij boven de pits, en er zijn tribunevakken gereserveerd voor de gasten. Tevens bestaan er vergevorderde plannen bij Marlboro en Mitsubishi om elders op het Circuit Park Zandvoort tijdens de DTCC-raceweekeinden een showprogramma op te zetten met aantrekkelijke interactieve elementen voor het publiek.

De sponsoring en het teammanagement

Naast Marlboro nog enkele andere partijen zich verbonden aan het team. Eén van hen is Shell, een technische partner die met de nieuwe brandstof Pura zeer geïnteresseerd is in de GDI-technologie. Nieuw is eveneens Trium, de nieuwe merknaam van de mobiele telefoons van Mitsubishi Electric. Trium zal vanaf dit jaar flink van zich doen spreken en ziet de sponsoring van het team als een belangrijke bijdrage aan haar campagnes en een uitgelezen kans voor prima relatiemanagement.
Belangrijkste doelstelling voor Trium is de ondersteuning van de business met de zogenoemde operators, Libertel, KPN, Ben, Dutchtone en Telfort. Ook Palm Connected Organizers en Mitsubishi Dealer Lease (Abfin) ondersteunen de campagne van Team Marlboro Mitsubishi in het DTCC. Het management van Team Marlboro Mitsubishi wordt gevormd door Peter van Erp, directeur van Cavallino Engineering, Hans Langeveld, Service Manager bij Mitsubishi Motor Sales Nederland (MMSN) en Huib de Vries, Manager Public Relations van MMSN en eindverantwoordelijk voor de publicitaire ondersteuning, sponsoring en relatiebeheer van Team Marlboro Mitsubishi.

De coureurs
De Mitsubishi-renstal onder de nieuwe naam Team Marlboro Mitsubishi continueert in 2000 de samenwerking met coureurs Allard Kalff en Tim Coro-nel. Kalff is al sinds 1981 actief in de autosport en behoort tot de snelste en meest ervaren rijders in Nederland. Kalff, die ook bekendheid geniet als Formule 1-verslaggever voor de televisie, rijdt al sinds 1996 voor Mitsubishi; in dat jaar werd hij tweede in het eindklassement van het Dutch Tou-ring Car Championship. In 1998, het eerste jaar met de Mitsubishi Carisma GDI, toonde hij de potentie van deze auto door het Dutch Touring Car Championship af te sluiten met een race-overwinning. Het afgelopen seizoen schonk de racende reporter Mitsubishi een tweevoudige debuuttriomf met de nieuwe Carisma GDI en hij werd derde in het kampioenschap. Kalff kan inmiddels worden getypeerd als een regelrechte ambassadeur voor het merk Mitsubishi in Nederland.
Tim Coronel kwam, zag en overwon in 1994, toen hij in zijn aanvangsjaar al Nederlands kampioen werd in de Citroën AX GTi Cup. De carrière van Tim raakte in een stroomversnelling, die hem in 1997 in het Duitse Formule 3-kampioenschap deed belanden. Een jaar later greep de tweelingbroer van coureur Tom Coronel de kans om toe te treden tot het Dutch Carisma Racing Team. Hij zegevierde in de Trophy of the Dunes en ontwikkelde zich, ook dankzij twee tweede plaatsen, tot een vaste waarde in het team en het DTCC. Dit sei-zoen mag daarom ook Coronel worden gerangschikt onder de titelkandidaten.

De race naar succes
Het Dutch Carisma Racing Team baarde in 1998 opzien door met de Mitsubishi Carisma GDI aan de start te verschijnen in het Dutch Touring Car Championship. De revolutionai-re GDI-krachtbron met directe benzine-inspuiting was kort tevoren geïntroduceerd. Het Dutch Carisma Racing Team erkende meteen het potentieel van de motor en paste deze als eerste renstal ter wereld in autoraces toe.

Na een succesvol leerjaar, dat werd afgesloten met een overwinning, kwam het Dutch Carisma Racing Team wederom met een wereldprimeur. Een week voor de officiële internationale perspresentatie van de nieuwe Mitsubishi Carisma GDI, op 11 mei 1999, toonde Mitsubishi de raceversie van dit model. Nog geen twee weken later, vier dagen voor de verkoopintroductie bij de Nederlandse Mitsubishi-dealers, zorgde het raceteam voor de volgende verrassing: Allard Kalff behaalde bij de Carisma Pinksterraces met de debuterende Mitsubishi Carisma GDI twee overwinningen op rij! Drie weken later was het alweer raak, toen Tim Coronel bij de Trophy of the Dunes met de eer streek in de tweede DTCC-race, na van start tot finish aan de leiding te hebben gelegen. Daarna volgden drie podiumplaatsen en de fraaie vierde positie (Kalff) in de sterk bezette internationale DTC Eurofinal TC 2000. Gedurende het DTCC-seizoen 99 was steeds meer sprake van close racing, waarbij elk kampioenschapspuntje zwaarder begon te tellen. Het sterk gegroeide aantal potentiële winnaars gaf uiteindelijk, na de Finaleraces in oktober, extra glans aan de prestaties van Kalff, die als derde eindigde in het kampioenschap, en Coronel, die zesde werd.

Cavallino Engineering
Mitsubishi werkt al vanaf 1996 intensief samen met Cavallino Engineering van Peter van Erp, de tuner die de preparatie van de Mitsu-bishi's Carisma GDI verzorgt. Hoewel Cavallino Engineering al vele successen in verschillende nationale en internationale raceklassen heeft geboekt, begonnen Peter van Erp en zijn medewerkers bij de preparatie van de revolutionaire Mitsubishi GDI-krachtbron met een zo goed als leeg stuk papier. Dat kwam doordat Mitsubishi met de GDI-motor een pionier was op het gebied van directe benzine-injectie, en er nergens ter wereld ervaring bestond met de toepassing van deze techniek in de autosport. De uitstekende kennis en ervaring binnen Cavallino Engineering, het gebruik van de modernste middelen, de gestructureerde organisatie en doordachte logistiek leidden er mede toe dat het jonge team in debuutjaar 1998 al in zijn derde raceweekeinde een podiumplaats behaalde. Cavallino Engineering begon kort na afloop van dat eerste wedstrijdseizoen met de ontwikkeling van de nieuwe Mitsubishi Carisma GDI in race-uitvoering. De bemoedigende resultaten bleven ook buiten onze landsgrenzen niet onopgemerkt; integendeel. Zelfs uit de hoogste internationale racekringen werd bij Peter van Erp belangstellend geïnformeerd naar de GDI-competitietechnologie. Dat resulteerde in 1999 onder meer in de ontwikkeling van een 2-liter Mitsubishi GDI-krachtbron voor de Formule
3. Gezien de uitstekende prestaties in het afgelopen DTCC-seizoen zal de interesse voor competitie-toepassing van de GDI-technologie ongetwijfeld verder toenemen. De groeiende kennis en ervaring met GDI zijn Cavallino Engineering zeer goed van pas gekomen bij de verdere ontwikkeling van de Mitsubishi Carisma GDI voor de aanstaande DTCC-wedstrijdserie.

Het winnende GDI-concept
Het GDI-concept behoort niet alleen op de circuits tot de winnaars. Mitsubishi is de afgelopen jaren veelvuldig in de prijzen gevallen met de direct ingespoten benzinemotor, en doet dat nog steeds! Gezag-hebbende autobladen en technische instituten huldigen de Mitsubishi GDI-motor vanwege de revolutionaire techniek, het lage brandstofverbruik en de geringe uitstoot van schadelijke stoffen. Zo wees een onderzoek van de Consumentenbond, het Ministerie van VROM en de Novem uit, dat een Mitsubishi GDI-krachtbron zeer zuinig met brandstof omspringt. Bij minutieuze testen van een aantal verschillende automodellen bleek de Mitsubishi Carisma GDI verreweg de minste brandstof te verbruiken in de categorie 'grote middenklasse, benzi-ne'. Zijn consumptie bleek maar liefst 23 procent minder te zijn dan het gemid-delde in deze categorie. De door Mitsubishi voor de Carisma GDI geclaimde besparing van het brandstof-verbruik met twintig procent is dus zeer realistisch.
De Mitsubishi Carisma GDI was tien procent zuiniger dan de nummer twee, een auto die eveneens is uitgerust met een door Mitsubishi ontwikkelde en gebouwde GDI-krachtbron. Mitsubishi biedt andere autofabrikanten namelijk de mogelijkheid om gebruik te maken van zijn technologische kennis op het gebied van directe benzine-inspuiting. Verscheidene fabrikanten hebben die kans met beide handen aangegrepen. Mitsubishi levert hiermee een steeds belangrijkere bijdrage aan de terugdringing van zowel het brandstofverbruik als de uitstoot van schadelijke gassen. Mitsubishi produceert momenteel zeven verschillende versies van de GDI-krachtbron, variërend van een 660 cm³ metende driecilinder tot en met een V8 met een cilinderinhoud van 4,5 liter. Naast de Mitsubishi Carisma 1,8 GDI wordt bij NedCar in het Zuid-Limburgse Born ook de Space Star met een identieke krachtbron geproduceerd.

Kalender Libertel Dutch Toring Car Championship (DTCC) 2000
* 22-24 april Circuit Park Zandvoort-Paasraces
* 13-14 mei Circuit Park Zandvoort-Internationale races
* 10-12 juni: Circuit Park Zandvoort-Pinksterraces
* 22-23 juli: TT Circuit van Assen-Internationale races
* 4-6 augustus: Circuit Park Zandvoort-Marlboro Masters
* 2-3 september: Circuit Park Zandvoort-Trophy of the Dunes
* 23-24 september: Spa-Francorchamps-Internationale races
* 14-15 oktober: Circuit Park Zandvoort-Finaleraces

Elk weekeinde worden twee races verreden, een sprint- en een (langere) hoofdrace, die beide kampioenschapspunten opleveren. Uitzonderingen zijn de wedstrijden op 6 augustus en 24 september 2000, waarin slechts één DTCC-race is opgenomen.

Team Marlboro Mitsubishi op Internet
De verrichtingen van Team Marlboro Mitsubishi zijn ook op Internet te volgen. Op de website www.mitsubishi-motors.nl en op de Autosport pagina van www.autorai.nl vindt u raceverslagen en het laatste nieuws van het team.

Terug

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie