Opzet expositie De Gruyter in Noordbrabants Museum Den Bosch

Datum nieuwsfeit: 23-02-2000
23 februari 2000

opzet expositie De Gruyter

De expositie die het Noordbrabants Museum in 's-Hertogenbosch in het najaar 2000 over DE GRUYTER opent, legt de nadruk op de typische De Gruytersfeer van de winkels en de fabrieken. In de nieuwbouwvleugel (1987) wordt een directiekamer met daarbij de familiegeschiedenis, een winkel oude stijl met de nostalgische elementen van de koffie, thee en chocolade en een supermarkt nagebouwd.

Ook het Snoepje van de Week komt in het onderdeel 'Reclame en Marketing' beslist in beeld, aldus conservator Charles de Mooij. Bij de recent gehouden inzameldag op 2 februari jongstleden is veel audio-visueelmateriaal aan het museum overgedragen dat niet eerder werd vertoond.

Ook wordt gebruik gemaakt van de bewaarde opnamen van de interviews gepubliceerd in het op de expositie verkrijgbaar boek 'De Gruyter Snoepje van de Week ' (uitgave 1992, auteur paul kriele).

Aan een hoofdstuk onroerend goed-met de talrijke villa's en bedrijfspanden van het concern- komt het museum niet toe op deze expositie. Parallel aan de expo verschijnt een catalogus met de objecten van de tentoongestelde werken.

Later, over circa vier jaar, zal er een permanente DG-expositie in de recent aangekochte vleugel in de Waterstraat worden ingericht. Dat is de inschatting van conservator Charles De Mooij.

paul kriele, 23 februari 2000.
e-mail (paulkriele@planet.nl)
telefoon 073-6910020