Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

De hoogtepunten van de Porsche 911 Turbo

Datum nieuwsfeit: 23-02-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

De hoogtepunten van de Porsche 911 Turbo

(23 Februari 2000)

PERSBERICHT:

Maatwerk op vermogensgebied
Front- en achterpartij van de nieuwe 911 Turbo verschillen duidelijk van die van de andere 911 Carrera-modellen. Voor maken drie grote, donkergetinte luchtinlaten de grotere behoefte aan koelende lucht duidelijk. Samen met de nieuw ontwikkelde koplampen geven ze de Turbo een geheel eigen gezicht. Aan de achterzijde wordt het design gedomineerd door de eveneens nieuw ontwikkelde spoiler en door de luchtin- en luchtuitlaten voor de interkoelers. De uitgebouwde spatborden bieden plaats aan de speciaal voor de Turbo ontworpen 18-inch grote lichtmetalen velgen met holle spaken; voor met banden in de maat 225/40 R 18, achter met 295/30 R 18.

Snelste Porsche
Met de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak duurt de sprint van 0 naar 100 km/u exact 4,2 seconden. Na nog eens vijf seconden staat de kilometerteller al op 160 km/u. Met een topsnelheid van 305 km/u is de nieuwe 911 Turbo de snelste Porsche in het actuele programma productiemodellen.

Optimale Cw-waarde bij minimale 'lift'
Een intelligente geleiding van de rijwind rond de auto verschaft de 911 Turbo wat betreft zijn Cw-waarde een toppositie onder de supersnelle sportwagens. Ondanks de bredere carrosserie en de grotere behoefte aan koelende lucht ten opzichte van de 911 Carrera-modellen, heeft de 911 Turbo toch een indrukwekkend lage
luchtweerstandcoëfficiënt van 0,31. Tegelijkertijd onderscheidt hij zich door bijzonder lage liftcoëfficiënten (opwaartse kracht).

Indrukwekkend motorvermogen
Het motorvermogen maakt de 911 Turbo tot keizer van de huidige Porsche productiemodellen. Dankzij de twee turbocompressoren met interkoelers levert de zescilinder boxermotor een vermogen van 309 kW (420 pk) bij 6.000 t/min. De cilinderinhoud bedraagt exact 3.600 cm3. Al vanaf 2.700 t/min is het maximum koppel van 560 Nm beschikbaar.

VarioCam Plus
Het verstelsysteem voor de inlaatnokkenas VarioCam wordt bij de nieuwe 911 Turbo uitgebreid met een omschakelbare lichthoogte van de inlaatkleppen. Porsche noemt het nieuwe systeem 'VarioCam Plus'. Het bestaat uit twee in elkaar liggende, schakelbare schotelstoters aan de inlaatzijde van de motor. Deze worden bediend door twee nokken van verschillende grootte op de inlaatnokkenas. VarioCam Plus zorgt niet alleen voor een optimaal vermogen en koppel, maar ook voor een reductie van zowel brandstofverbruik als emissies van schadelijke uitlaatgassen. Een extra voordeel is een nog soepeler en gecultiveerder motorkarakter.

Reductie van verbruik en schadelijke uitlaatgassen Met 12,9 liter per 100 kilometer (EG-norm) is het gemiddelde brandstofverbruik van de nieuwe 911 Turbo zon 18 procent lager dan van zijn voorganger. Ook de emissie van schadelijke uitlaatgassen kon gemiddeld met circa 13 procent worden gereduceerd. Daardoor voldoet de 911 Turbo probleemloos aan zowel de Euro 3- als aan de in de VS geldende LEV-norm.

Voor het eerst: Tiptronic S
In de nieuwe 911 Turbo biedt Porsche voor de eerste maal ook de Tiptronic S aan. Deze vijftraps automatische transmissie kan ook handmatig worden geschakeld met schakelaars in het stuur. De Tiptronic S is speciaal afgestemd op de enorme vermogensontplooiing van de Turbomotor.

De vijf in de elektronische transmissieregeling opgeslagen schakelprogramma's zijn in de Turbo-versie vervangen door schakelpunten, die zich traploos aanpassen aan rijstijl en omgevingsomstandigheden.

Standaard vierwielaandrijving
De vierwielaandrijving voor de 911 Turbo is in principe overgenomen van de 911 Carrera 4. Maar bij de Turbo komt niet zozeer de tractie op de eerste plaats, maar juist het realiseren van voortreffelijke rijeigenschappen, met extra veiligheid in het grensbereik. Een visco-lamellenkoppeling aan de vooras zorgt voor constante aandrijving van de voorwielen. Bij goede grip wordt vijf procent van de aandrijfkracht via de voorwielen op de weg gebracht. Wordt de toestand van het wegdek slechter, bijvoorbeeld door regen of gladheid, dan kan tot maximaal 40 procent van de aandrijfkracht door de voorwielen worden overgebracht.

Stabiliteit in het grensbereik
De actieve veiligheid in de 911 Turbo wordt ondersteund door het standaard Porsche Stability Management (PSM). PSM heeft de taak om bij het overschrijden van het grensbereik de auto door een intelligente ingreep in het motormanagement en het remsysteem in langs- en dwarsrichting te stabiliseren. Het sportieve karakter van de 911 Turbo wordt daardoor niet begrensd of beteugeld.

Extreem remvermogen
Grotere en versterkte vierzuiger-remklauwen, alsmede grotere remschijven garanderen extreme vertragingen, zelfs bij hoge belastingen. Naar wens wordt vanaf eind 2000 bovendien de nieuwe Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) voor de 911 Turbo aangeboden. Deze keramische composiet-remschijf legt nieuwe maatstaven aan op het gebied van aanspreekgedrag, weerstand tegen fading, gewicht en levensduur.

Meer licht voor meer veiligheid
Porsche is de eerste sportwagenfabrikant die de gasontladingstechniek (xenon-lampen) - tot nu toe uitsluitend toegepast voor dimlicht - ook voor het opwekken van grootlicht gebruikt. Met deze nieuwe technologie beschikt de Turbo over een buitengewoon breed, intensief grootlicht. De aangename, op daglicht lijkende lichtkleur draagt daarnaast bij aan een verbetering van het zicht en daarmee aan de veiligheid.

Aanzienlijk uitgebreide standaarduitrusting
De standaard uitrusting van de 911 Turbo is al even exclusief als de gebruikte techniek. Ten opzichte van de Carrera-modellen is de uitrusting aanmerkelijk uitgebreid. Zo zijn onder meer metallic-lak, uitgebreide lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen met memoryfunctie voor de bestuurder, en driespaaks sportstuurwiel met Porsche-embleem in kleur standaard. Bovendien is de Turbo uitgerust met een boordcomputer en een elektrisch ontgrendelbare bagage- en motorruimte. Via de in de contactsleutel geïntegreerde afstandsbediening van de centrale vergrendeling kan zowel het kofferdeksel worden geopend als ook de memoryfuctie van de bestuurdersstoel worden bediend.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie