Top 10 best bezochte e-commerce sites januari 2000

Datum nieuwsfeit: 24-02-2000
Multiscope persbericht

Top 10 best bezochte e-commerce sites

Internet marktonderzoekbureau Multiscope meet het bereik van websites op maandelijkse basis. Met dit systeem, Visiscan (visitor scanning), kunnen aantallen unieke bezoekers weergegeven worden. Vanuit de bereikcijfers van januari 2000 wordt nu een top 10 van best bezochte sites getoond en een top 10 van best bezochte e-commerce sites.

Top 10 Best bezochte sites - Op basis van unieke bezoekers Multiscope stelt iedere maand een ranglijst op van de best bezochte sites. De meest linkse tabel staan de 10 best bezochte sites van januari 2000.

Best bezochte sites in januari 2000 Top 10 E-commerce sites Vergelijkingssites

1. www.ilse.nl 1. www.nl.bol.com 1. www.consumerdesk.nl
2. www.startpagina.nl 2. hot-orange.com 2. www.macropolis.nl
3. www.omroep.nl 3. www.proxis.nl 3. elcheapo.nl
4. www.planet.nl 4. www.mycom.nl

5. www.msn.nl 5. www.funprice.nl

6. www.webwereld.nl 6. www.shop.nl

7. www.worldonline.nl 7. www.bruna.nl

8. www.veronica.nl 8. www.wehkamp.nl

9. www.vindex.nl 9. www.dewinkel.nl

10. www.ns.nl 10. www.dixons.nl

E-commerce sites populair Vanuit de ranglijst van best bezochte sites kan een top 10 van best bezochte e-commerce sites gemaakt worden. Multiscope verstaat hieronder alleen sites die primair op verkoop gericht zijn. Deze top
10 zegt niets over de verkoop of omzet van de betreffende sites, alleen de unieke bezoeken zijn geregistreerd. www.nl.bol.com is de best bezochte e-commerce site van de afgelopen maand. Naast de winkels op internet worden ook vergelijkingssites van producten goed bezocht. Hiervan is een top 3 samengesteld.

Methode Visiscan
Het Visiscan systeem werkt op basis van log-software die op de Pc's van ruim 700 Nederlandse panelleden draait. Deze software registreert automatisch welke sites door de panelleden worden bezocht. Naast het adres (volledige url), logt het programma ook de datum en de tijd van het bezoek. Panelleden sturen de gegevens eens per maand naar Multiscope. Hier worden de gegevens in een database gekoppeld aan het profiel van het panellid. Dit profiel bevat de persoonskenmerken van de respondent (geslacht, leeftijd, inkomen, opleiding). Op basis van de vele gegevens die worden verstuurd, stelt Multiscope een aantal ranglijsten samen. Daarnaast kunnen ook maatwerk analyses gemaakt worden.

Maandbereik unieke bezoekers Alle ranglijsten worden samengesteld op basis van maandbereik. Maandbereik is hierbij gedefinieerd als het percentage Nederlandse internetgebruikers dat de betreffende site in de afgelopen maand bezocht heeft. Bezoeken worden ongedupliceerd weergegeven. Bezoekt een panellid een site meerdere malen gedurende een maand, dan wordt dit slechts één keer geteld.

Nederlandse websites
Multiscope Visiscan richt zich voornamelijk op Nederlandse sites. Uitgangspunt hierbij is dat de eigenaar van het domein een Nederlands, of in Nederland gevestigd bedrijf of persoon is, het een Nederlandse url betreft (.nl) of dat de site duidelijk op Nederland gericht is.

Homepages van gebruikers
Voor access providers worden bezoeken aan de homepage servers (pagina's van abonnees) niet meegeteld.

Bedrijven kunnen door een abonnement te nemen op het Visiscan systeem online toegang krijgen tot de volledige resultaten.

Meer informatie over het visiscan systeem is te vinden op www.multiscope.nl/visiscan.

Indien u gegevens uit dit persbericht overneemt zouden wij het op prijs stellen als u het internet-adres van Multiscope als bron opneemt: www.multiscope.nl