Aanbieding rapport Coastwatch over zwerfvuil kust Noordzee

PERSUITNODIGING 21 februari 2000

Staatssecretaris De Vries ontvangt resultaten Coastwatch onderzoek op 24/2
- Golven van zwerfvuil. Eeuwig probleem? -

Donderdag 24 februari om 10.30u biedt de milieuorganisatie Stichting De Noordzee staatssecretaris De Vries het Coastwatch rapport 1999 aan. Dit vindt plaats aan het 'Noordzeeloket' dat voor die morgen op het Binnenhof zal staan. Het onderzoeksrapport over scheepsafval en ander zwerfvuil op de stranden heeft als titel ‘Golven van zwerfvuil. Eeuwig probleem?. Leerlingen die aan het onderzoek meewerkten zullen het rapport aanbieden. Floris Groenendijk, directeur van Stichting De Noordzee zal een en ander nader toelichten.

Locatie: Het Binnenhof, Den Haag
Tijdstip: donderdag 24 februari om 10.30u

Naast het Coastwatch rapport van 1999 zal de staatssecretaris de jubileumuitgave 'Coastwatch, 10 jaar verzameld' in ontvangst nemen. In deze uitgave een overzicht van 10 jaar Coastwatch; de ontwikkelingen binnen het project, maar ook de resultaten van 10 jaar op een rij.

Ook zal mevrouw De Vries een bosje 'zeebloemen' aangeboden krijgen. Geen gewoon bosje bloemen, maar een boeket van kleurrijk afval dat dagelijks langs onze kust kan worden gevonden.

Coastwatch is een educatief project van Stichting De Noordzee waarbij leerlingen van het Voortgezet Onderwijs het zwerfvuil op de Nederlandse kust inventariseren. Alle gegevens worden door Stichting De Noordzee verzameld en jaarlijks verwerkt tot een beleidsrapport.

Het Noordzeeloket is een vanaf 3 januari 2000 het aanspreekpunt voor alle professionele gebruikers van de Noordzee. Het is een gezamenlijk initiatief van de ministeries van VROM, Economische Zaken, LNV en Verkeer en Waterstaat.

Noot voor redacties