Snel maatregelen in Koraal Spechtgevangenis Curacao

Datum nieuwsfeit: 25-02-2000

RVD/DV

MINISTERRAAD: SNEL MAATREGELEN IN KORAAL SPECHTGEVANGENIS.....

Ministerie van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties
Persbericht Ministerraad van het Koninkrijk
25 februari 2000

SNEL MAATREGELEN IN KORAAL SPECHTGEVANGENIS CURACAO

De regering van de Nederlandse Antillen heeft zich bereid verklaard stappen te zetten om de situatie in de Koraal Spechtgevangenis op Curaçao op korte termijn te verbeteren. In de gevangenis heerst nu een betrekkelijke maar broze rust, met risico.s voor de veiligheid van gedetineerden en personeel. In de Rijksministerraad is overeengekomen dat de Antilliaanse regering binnen een maand maatregelen zal nemen om de situatie daadwerkelijk te verbeteren. Nederland is bereid daarbij ondersteuning te bieden.

Het gaat om de volgende besluiten:
&.61623; uitbreiden van het activiteitenprogramma voor gedetineerden, zodat elke gedetineerde minimaal zes uur per week zinvolle activiteiten kan verrichten;
&.61623; werven van voldoende nieuw personeel;
&.61623; uitbreiden van het management;
&.61623; starten met een opleiding voor het middenkader; &.61623; aanwijzen van een ambtenaar die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van deze maatregelen.

Al in maart 1999 zijn de plannen van de Antilliaanse regering besproken om de situatie in de gevangenis te verbeteren. Uit rapportages van een commissie van Nederlandse en Nederlands-Antilliaanse ambtenaren blijkt dat er weliswaar op enige punten vooruitgang is geboekt, maar dat de belangrijkste maatregelen tot nu toe niet zijn uitgevoerd. De maatregelen die de Antilliaanse regering nu gaat nemen zijn gebaseerd op rapporten van het CPT (Europees Comité ter voorkoming van marteling en onmenselijke of vernederende behandeling of straf). Het CPT constateerde o.a. overbevolking van de gevangenis, gebrek aan leiding, afwezigheid van voldoende toegerust middenkader, veel te weinig bezigheden voor de gedetineerden, gebrekkige medische zorg, problemen met de watervoorzienig en een slechte bouwkundige situatie. In 1998 kwamen drie gedetineerden om het leven.

In december heeft Nederland 47 miljoen gulden beschikbaar gesteld voor verbouwing en nieuwbouw van de Koraal Spechtgevangenis. De Antilliaanse regering heeft een contract gesloten met het Amerikaanse bedrijf Wackenhut. De verbouwing en nieuwbouw zal 14 tot 18 maanden duren. De bouw is inmiddels gestart.

RVD, 25.02.2000

25 feb 00 17:05