Kappers en schoenmakers steken BTW-verlaging in eigen zak

Consumentenbond

Kappers en schoenmakers steken BTW-verlaging in eigen zak

Onderzoek Consumentenbond: knipbeurt nauwelijks goedkoper

De schoenmaker en vooral de kapper is niet of nauwelijks goedkoper geworden ondanks het doorvoeren van een verlaging van de BTW. Dit blijkt uit een uitgebreide prijspeiling van de Consumentenbond. Kennelijk steken de schoenmakers en de kappers het voordeel van de BTW-verlaging in hun eigen zak. Het aantal bedrijven dat de te verwachten prijsverlaging van 10% heeft doorgevoerd, is teleurstellend klein.

Het BTW-tarief voor de dienstverlening van kappers en schoenmakers is op 1 januari verlaagd van 17,5 naar 6%. Deze maatregel is bedoeld om werkgelegenheid in deze branches te scheppen. Dat die weg langs lagere consumententarieven moest lopen, was voor de klant mooi meegenomen. Het lagere BTW-tarief zou resulteren in lagere tarieven, waardoor er meer klanten zouden komen en vervolgens meer personeel nodig zou zijn. Natuurlijk ondersteunt deze maatregel ook de opvatting dat bij schoenen repareren beter is dan weggooien. De BTW-verlaging zou moeten neerkomen op een tariefsverlaging van ongeveer 10%.

Het gevolg van de BTW-verlaging is echter dat de tarieven niet naar beneden zijn gegaan, maar dat alleen de kappers en schoenmakers er zelf beter van zijn geworden. De Consumentenbond heeft de prijzen in de gaten gehouden van een aantal veelvoorkomende kappersbehandelingen en schoenreparaties. Het gaat in totaal om 500 prijzen van 56 kappers en schoenmakers in de Randstad. Gemiddeld zijn de prijzen bij de kappers met iets meer dan 2% omlaag gegaan; bij de schoenmakers gemiddeld met bijna 4%. De afzonderlijke bedrijven wijken daar flink van af. Meer dan de helft van de kappers hebben hun prijzen gelijkgehouden. Slechts een enkele kapper is voor de volle 10% goedkoper geworden. De schoenmakers kwamen over het geheel meer in de richting, maar toch heeft ook hier meer dan de helft zijn prijzen niet aangepast. De rest deed het wel, met gemiddeld 7%.

Overigens zijn er bij de Consumentenbond de laatste tijd opmerkelijk veel klachten binnengekomen over kapperstarieven. Kennelijk is het veel mensen niet ontgaan dat hun kapper ondanks de BTW-verlaging niet goedkoper is geworden.

De resultaten van de prijspeiling zijn gepubliceerd in de Consumentengids van maart.