Veiling kunst van Soedanese straatkinderen

-PERSBERICHT-

11 februari 2000

VEILING KUNST VAN SOEDANESE STRAATKINDEREN

Vanaf maandag 21 februari start een vijfdaagse veiling van tekeningen en kunstwerken van straatkinderen uit Soedan. Het betreft een online veiling via veiling.com. Op 25 februari worden er aantal stukken fysiek geveild. De opbrengst van deze veiling komt ten goede aan Stichting War Child.
Straatkinderen in Soedan Zonnekinderen, zo noemen ze zichzelf, de straatkinderen van Khartoem. War Child is al meerdere jaren actief in Soedan: een land waarin reeds gedurende 16 jaar onafgebroken een burgeroorlog woedt zonder zicht op beëindiging in de nabije toekomst. Oorlog en armoede zijn de oorzaak van het feit dat duizenden kinderen op straat leven. De Zonnekinderen zwerven alleen of in groepjes over straat, zonder doel, zonder identiteitsbewijs en kunnen zonder meer worden opgepakt en naar een rehabilitatiekamp worden gebracht. Kampen waar de leefomstandigheden spartaans zijn. War Child War Child zoekt de Zonnekinderen op, in kinderkampen, op straat, in ontheemdenwijken, en geeft ze een doel in hun leven. Per week biedt War Child 1000 van deze kinderen de mogelijkheid om kind te zijn in een wereld waar puur overleven de norm is. Onder leiding van creatief therapeuten kunnen de kinderen tekenen en muziek maken om even te ontsnappen aan hun situatie en zichzelf te ontplooien. Dit geeft de kinderen een stem, een identiteit. Hun creativiteit is hun stem en hun bericht aan de wereld. Een aantal tekeningen en kunstwerken die tijdens het project van War Child door de straatkinderen van Soedan zijn gemaakt, zijn naar Nederland gehaald voor de veiling. De kunstwerken gaan per opbod naar de hoogste bieder. De volledige opbrengst gaat naar War Child. De stichting gebruikt deze opbrengst om met hun project nog meer kinderen in Soedan te bereiken en hen hierdoor een stem te geven. De veiling De te veilen kunstwerken staan tentoongesteld op de website www.artist4aday.nl. De veiling vindt zowel online als fysiek plaats. De online veiling gaat maandag 21 februari om 9.00 uur van start op www.veiling.com en duurt tot en met vrijdag 25 januari 17.00 uur. Aansluitend wordt op vrijdagmiddag vanaf 17.30 uur nog een aantal kunstwerken geveild tijdens een fysieke veiling in het pand van netpresence indivirtual media door een ouderwetse veilingmeester. Hierna worden de nieuwe eigenaars van de online geveilde tekeningen bekend gemaakt. Initiatief Initiatiefnemer van deze veiling is netpresence indivirtual media (www.indivirtual.com). Netpresence indivirtual media is een fullservice Internetbureau dat zich richt op nieuwe media en e-commerce als strategisch instrument in een één-op-één marketingomgeving. Netpresence opent op vrijdag 25 februari hun nieuwe bedrijfspand in Amsterdam. De veiling is een onderdeel van het openingsevenement. Het doel van Netpresence is om met relaties en andere belangstellenden een zo hoog mogelijke veilingopbrengst voor War Child te genereren. - EINDE BERICHT -