Vakbeurs boomkwekerij Plantarium 2000 loopt vol

Bloemen Bureau Holland

25 februari 2000

Plantarium 2000 loopt vol

Plantarium 2000 is al voor driekwart volgeboekt. De aanmelding voor de internationale vakbeurs voor de boom-kwekerij verloopt daarmee voorspoedig. Ook bestaat er grote belangstelling voor het thema e-commerce. Zelden is de organisatie bij de uitwerking van het thema in een zo vroegtijdig stadium en zo regelmatig bestookt met vragen.

De aanmeldingstermijn voor Plantarium 2000 sluit een dezer dagen definitief. Bedrijven die zich alsnog op deze beurs willen presenteren, moeten haast maken. Dit geldt eens te meer omdat het beursoppervlak niet oneindig is. Vorig jaar kon de beurs naar buiten treden met de kreet 'Plantarium '99 grootser dan ooit'. Afgaande op het aantal aanmeldingen van dit moment, kan de komende editie Plantarium van vorig jaar nog overtreffen. In 1999 werd reeds een deel van het nog in aanbouw zijnde Handelscentrum Boskoop als tentoon-stellingsruimte ingericht. Dat zal ook dit jaar gebeuren. Het handelscentrum is echter geen garantie voor een ongebreidelde groei van de beurs. Nog meer dan bij het Plantariumgebouw, ligt het accent van de inrichting van het centrum op de logistiek. Dat gaat niet samen met het organiseren van een tentoonstelling.

Up to date over e-commerce
Het hart van Plantarium 2000 wordt een soort Internet-café. Daar kunnen straks de bezoekers van de beurs hun licht opsteken over de verschillende elektronische bestelsystemen die in de sierteelt zijn of worden geïntroduceerd. De beursorganisatie streeft hier naar een totaaloverzicht. Veel moeite zal dat niet kosten. De organisatie wordt nu bijna dagelijks gebeld door aanbieders van deze systemen of door anderen die commerciële toepassingen van internet in de groene sector ontwikkelen of reeds hebben ontwikkeld.

Wie Plantarium 2000 heeft bezocht, is straks geheel up to date op het gebied van deze 'groene' internet-toepassingen. De beursorganisatie hoopt ook vurig dat boomkwekerij-bedrijven en handelskwekerijen inspelen op het thema en laten zien hoe zij internet inpassen in hun bedrijfsvoering. Dat hoeven niet per definitie deelnemers van Plantarium te zijn. De organisatie sluit zelfs niet uit dat bedrijven uit binnen- en buitenland uitsluitend op elektronische manier aan Plantarium 2000 deelnemen. Gezien de bijzondere aard van het thema en de technische voorzieningen die de uitwerking met zich meebrengt, wil de organisatie hierover graag zo spoedig mogelijk worden geïnformeerd.

Deelname IPM succesvol
In wezen vormde de presentatie van Plantarium op de Internationale Pflanzen Messe (IPM) in Essen begin februari al een voorbeeld van een elektronische deelname aan een vakbeurs. Plantarium presenteerde zich daar voor het eerst op een buitenlandse beurs. Dat gebeurde met vier computerschermen die beurtelings het publiek informeerden over alle relevante zaken van Plantarium 2000. Ondanks de eenvoud van de presentatie, kreeg de stand veel aandacht. Vijftien bedrijven uit Duitsland, Engeland en Italië lieten op de IPM weten dat ze geïnteresseerd zijn in deelname aan Plantarium 2000. Verder toonden talrijke beursbezoekers belangstelling voor de nieuw uit te brengen Plantarium CD-Rom. Ook gaven veel IPM-bezoekers aan dat ze voor Plantarium 2000 graag een uitnodiging ontvangen.

Op herhaling
Tot de beursonderdelen die 'op herhaling' gaan, behoort het Juniorenplein. Vijf jonge ondernemers presenteerden zich vorig jaar voor het eerst op Plantarium in een gemeenschappelijke stand. Dat is zo goed bevallen, dat Plantarium 2000 ook weer een Juniorenplein kent, met deels nieuwe jonge ondernemers en met enkele deelnemers van vorig jaar. In 1999 verscheen eveneens voor het eerst de reeds genoemde CD-Rom met daarop het aanbod van de 'groene' Plantarium-deelnemers. Ook dat experiment smaakt naar meer. Wat vorig jaar als proefballonnetje werd uitgebracht, krijgt in 2000 een veel professioneler karakter. Tenslotte zet de beursorganisatie de lijn door ten aanzien van het zichzelf via internet uitnodigen. Vorig jaar maakten enkele honderden beursbezoekers van de gelegenheid gebruik om op de website van Plantarium eigenhandig een relatiekaart te maken. Alle reden om dat in 2000 opnieuw mogelijk te maken; zeker gezien het thema van de beurs.