Nederland heeft eigen Eurovisie songfestival website

Datum nieuwsfeit: 27-02-2000

Hallo,

Nederland heeft eindelijk officieel een eigen Eurovisie songfestival website (www.eurosong.nl).

Het Nationaal Songfestival wordt op 27 februari a.s. gehouden in Ahoy in Rotterdam. Het is voor de tweede achtereenvolgende keer dat de taalkeuze vrij is. In totaal zijn 305 liedjes ingezonden. De meerderheid van de inzendingen (zo'n 70 procent) was Engelstalig, een groot deel van de inzendingen was in het Nederlands, terwijl er enkele nummers in een andere taal of dialect werden ingezonden. Het Nationaal Songfestival, dat wordt gepresenteerd door Paul de Leeuw, wordt door de NOS rechtstreeks uitgezonden op TV 2 van 21.00 tot 23.00 uur. De winnaar van de nationale finale plaatst zich voor het Eurovisie Songfestival dat op 13 mei a.s. wordt gehouden in Stockholm.

Voor het eerst in de geschiedenis van het Nationaal Songfestival wordt een Friestalig lied gezongen.

It is foar de twadde kear
efterilkoar dat de taalkar frij is. Yn totaal binne 305 ferskes ynsonden. De measte fan 'e ynstjûrde ferskes wiene yn it Ingelsk en in grut part fan  'e ynstjurde ferskes wiene yn't nederlânsk, wylst d'r inkele nûmers yn in oare taal of dialekt ynsonden binne. It nasjonaal sjongfestival wurdt presentearre troch Paul de Leeuw  En wurdt troch de N.O.S. rjochtstreeks ûtsjûrd op tv 2 fan 21.00 oant 23.00 oere. De winnaar fan 'e nasjonale finale pleatst him foar it Eurovisie songfestival dat op 13 maye o.s. hâlden wûrdt yn Stockholm (friesland.eurosong.nl)

Het Eurovisie Song Festival is een jaarlijks Europees populair muziek festival welke dit jaar voor de 45ste maal doorgaat. Alhoewel er talloze grapjes gemaakt worden over het festival wordt het nog steeds door miljoenen mensen bekeken. (Bron: GS/JD)

Met vriendelijke groeten,