Friestalig lied tijdens nationaal songfestival

Datum nieuwsfeit: 27-02-2000

Van : voorlichting NOS Radio en Televisie d.d. : 24 februari 2000 Nr. : Persbericht:" 63

FRIESTALIG LIED TIJDENS NATIONAAL SONGFESTIVAL

ZWEEDSE SONGFESTIVALWINNARES TREEDT OP TIJDENS NATIONAAL SONGFESTIVAL

Aanstaande zondag (27 februari) wordt het Nationaal Songfestival door de NOS rechtstreeks uitgezonden op TV2. Het Songfestival komt vanuit Ahoy' in Rotterdam, waar acht deelnemers strijden om deelname aan het Eurovisie Songfestival dat 13 mei plaatsvindt in Stockholm, Zweden.

Voor het eerst in de geschiedenis van het Nationaal Songfestival wordt een Friestalig lied gezongen. Gina de Wit zal het door haarzelf geschreven nummer 'Hjir is it begjin' ten gehore brengen. Gina is een goede bekende voor de Songfestivalliefhebbers; ze doet voor de vierde keer aan het Nationaal Songfestival mee. Naast dit Friestalige lied kent het Nationaal Songfestival één Nederlandstalig nummer: 'Evenwicht', geschreven door Eric van Tijn en Jochem Fluitsma. Het wordt gezongen door Alderliefste.

De overige zes nummers zijn Engelstalig. Linda Wagenmakers zingt 'No goodbyes', geschreven door Ellert Driessen en John O'Hare. Ad van Olm schreef het lied 'One step closer' dat in Ahoy ten gehore wordt gebracht door Sandy Kandau. Dick Bakker, 25 jaar geleden mede verantwoordelijk voor het toen winnende lied 'Ding-a-dong' van Teach In, schreef dit jaar met Jonothan Ellis het nummer 'Close Harmony', dat wordt gezongen door de groep Splash. Sonny is op 27 februari a.s. te horen met het lied 'Wawakilele', geschreven door Sonny Hoogwerf, Roland Gaedtgens en Huig Ouwehand. Het door Piet Souer en Dick Plat geschreven lied 'Hit it off' wordt gezongen door Dewi. Tenslotte zingt Arno Kolenbrander het nummer 'One step behind', dat werd geschreven door Peter de Wijn en Velibor Weller.

Het Nationaal Songfestival wordt gehouden in Ahoy in Rotterdam. Ongeveer 7000 mensen zullen dit muzikale evenement bijwonen. Het is voor de tweede achtereenvolgende keer dat de taalkeuze vrij is. In totaal zijn 305 liedjes ingezonden. De meerderheid van de inzendingen (zo'n 70 procent) was Engelstalig, een groot deel van de inzendingen was in het Nederlands, terwijl er enkele nummers in een andere taal of dialect werden ingezonden.

Het Nationaal Songfestival, dat wordt gepresenteerd door Paul de Leeuw, wordt door de NOS rechtstreeks uitgezonden op TV 2 van 21.00 tot 23.00 uur. Charlotte Nilsson, de Zweedse zangeres die vorig jaar met het nummer 'Take me to your heaven' het Eurovisie Songfestival won, verzorgt een optreden tijdens het Nationaal Songfestival. Nadat de acht deelnemers aan het Songfestival hun nummers ten gehore hebben gebracht, krijgt de Nederlandse televisiekijker de gelegenheid de keuze door te bellen. Tijdens deze zgn. 'televoting' zingt Charlotte Nilsson twee nummers, waaronder 'Take me to your heaven'.

Evenals voorgaande jaren kan de kijker meebeslissen welke artiest Nederland gaat vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival, dat dit jaar op 13 mei wordt gehouden in Stockholm. De kijker kan zijn voorkeur via de telefoon kenbaar maken. Elke kandidaat heeft een eigen telefoonnummer. De ene helft van de stemmen wordt bepaald door de kijker thuis, de andere helft door een jury in de zaal.

De artiesten en bijbehorende nummers zijn:

1. One step closer Sandy Kandau 0909-0301

2. Hjir is it begjin Gina de Wit 0909-0302

3. Wawakilele Sonny 0909-0303

4. Close Harmony Splash 0909-0304

5. No goodbyes Linda Wagenmakers 0909-0305

6. One step behind Arno Kolenbrander 0909-0306

7. Evenwicht Alderliefste 0909-0307

8. Hit it off Dewi 0909-0308

De hele entourage rond het Songfestival zorgt dat het een andere allure krijgt dan voorgaande jaren. Immers; vijfentwintig jaar na het succes van Teach In krijgt de Nederlandse deelnemer aan het Eurovisie Songfestival de kans om in dezelfde stad, Stockholm, de prestatie van Ding-a-dong te evenaren".

Biografieën en foto's van de deelnemers zijn te vinden op internet: www.nos.nl. Ook zijn op deze site van alle acht liedjes korte fragmenten te horen en filmpjes van de deelnemers te zien.

Radio 2

Het Nationaal Songfestival wordt a.s. zondag van 21.00-23.00 uur ook rechtstreeks uitgezonden op Radio 2. Commentator is Hijlco Span. Voorafgaand aan de live-uitzending worden Radio 2-luisteraars op de hoogte gehouden van de voorbereidingen van het Nationaal Songfestival. Het programma AVRO-Weekendcafé heeft van 16.00-18.00 uur onder meer Jan Rot, Dick Bakker en Cornald Maas (journalist en Songfestivalkenner) in de uitzending. Na de live-uitzending praat presentator Hijlco Span in het programma Volgspot na over het Songfestival. Volgspot wordt uitgezonden van 23.00 tot 01.00 uur.

Voorlichting NOS Radio en Televisie Fred de Vries 035 - 6775304