Vliegende start voor Genootschap van Informatie Beveiligers

Datum nieuwsfeit: 28-02-2000

Vliegende start voor ‘Genootschap van Informatie Beveiligers’

Recentelijk is het Genootschap van Informatie Beveiligers (GvIB) opgericht. Het betreft hier de verzelfstandiging van de NGI Afdeling Beveiliging, die is geschied na raadpleging van de leden en door zorgvuldig intern beraad. Inmiddels hebben zich bij het GvIB een grote groep van de ‘oude’ leden aangesloten. Het is verheugend te kunnen constateren dat er ook aanmeldingen ontvangen worden van personen en organisaties waarmee nog geen relatie bestond. Het GvIB maakt hierdoor een vliegende start.

Het GvIB Bestuur is van mening dat met de gevolgde handelwijze aan het onderwerp ‘informatie beveiliging’ die aandacht kan worden gegeven, die het in de markt verdient. Door de verhoogde continuïteit en flexibiliteit, de mogelijkheden van samenwerking met andere organisaties kan een maximaal nut voor de leden als wel een betere en efficiëntere dienstverlening tegen een acceptabele contributie worden bereikt. Het GvIB Bestuur streeft een tweesporen beleid na. In de eerste plaats zullen de bestaande activiteiten worden versterkt en ten tweede worden nieuwe ontwikkelingen geactiveerd. Het onderwerp ‘informatie beveiliging’ is er mee gebaat, dat samenwerking met andere beveiligings organisaties wordt bevorderd. Samenwerking met Het Nationaal Informatiecentrum Informatiebeveiliging en het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC) vindt reeds plaats. De volgende web sites zijn inmiddels operationeel: (www.GvIB.nl) en (www.nii.nl).

Inmiddels werd de eerste lezingenavond over ‘cryptografie’ verzorgd. In verband hiermee verschijnt binnenkort de publicatie over dit onderwerp. Het ‘Praktijkjournaal Informatiebeveiliging’, het tijdschrift dat twee jaar geleden werd gestart tezamen met ten Hagen Stam uitgevers, zal als huisorgaan voor het genootschap fungeren en gratis aan alle GvIB leden worden verstrekt. De bestaande werkgroepactiviteiten worden voortgezet. Binnenkort komt ook de publicaties:‘Checklist Informatiebeveiliging’ (geheel volgens de meest recente Code voor Informatiebeveiliging) gereed. Dit boekje en dat over cryptografie verschijnen in de Praktijkreeks Informatiebeveiliging van uitgeverij ten Hagen Stam.

Over nieuw te starten activiteiten, waaronder ‘het Security Cafe’ op aanstaande 28 maart te Utrecht, volgen separaat in de pers nadere mededelingen. Het lidmaatschap van het GvIB kost f. 250.- per jaar, aspirant-leden (tot 26 jaar) f 95.- per jaar.

Voor nadere informatie en aanmeldingen kunt u terecht bij:

GvIB-secretariaat,
Postbus 3084,
4700 GB Roosendaal;
E-mail: (administratie@gvib.nl) of Fax.: (0165) 545 552. Voor pers-contacten: Tjerk Miedema; MiedemaT@T-online.de of Tel./Fax.: 00-49-2821-277 19

Het GvIB Bestuur