Antwoord kamervragen over nieuwjaarsspeeches korpschefs

Datum nieuwsfeit: 28-02-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

aanh9900.710 nieuwjaarsspeeches van de korpschefs
Gemaakt: 6-3-2000 tijd: 15:4

De voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 28 februari 2000

Onderwerp

Vragen van de leden Van de Camp en Rietkerk over nieuwjaarsspeeches van korpschefs

Hierbij doe ik u, mede namens de minister van Justitie, de antwoorden toekomen op de vragen van de leden Van de Camp en Rietkerk over nieuwjaarsspeeches van korpschefs (kenmerk 2990006720).

DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,

A. Peper

Vragen van de leden Van de Camp en Rietkerk aan de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Justitie over nieuwjaarsspeeches van korpschefs (ingezonden 11 februari 2000)

kenmerk 2990006720

1. Ja

2. In het kader van de u bekende gezagsverantwoordelijkheden in politieland, heb ik in een nieuwjaarsbijeenkomst op 18 januari jl. met onder meer korpsbeheerders en korpschefs er op gewezen dat opvattingen in nieuwjaarsspeeches moeten worden gezien in het licht van de
-positief te waarderen- perceptie bij velen in Nederland, dat uitspraken van korpschefs -die, niet zonder reden, met veel status en gezag zijn omgeven- de status van beleid c.q. op korte termijn te realiseren beleid hebben. Dat kan tot een improductieve verwarring leiden. In die context moet het begrip `terughoudendheid' worden begrepen.

3. Het lijkt mij geen goede weg voor rechtshandhavers ideeën en voorstellen via de `irreguliere' weg te lanceren. Goede ideeën en voorstellen uit de samenleving zijn overigens altijd welkom, het ministerie volgt ze op de voet, zoals van een oplettend ministerie mag worden verwacht. De reguliere weg is -om misverstanden te vermijden- soms ook de publieke weg, onverminderd de verantwoordelijkheid van de korpsbeheerder ter zake.

4. Of en wanneer ik reageer -en waarop- bepaal ik in de eerste plaats zelve. `Management bij speech' door een verantwoordelijke bestuurder of politicus is een ander leerstuk dan wat hier aan de orde is.