Mediawinkel op internet BOL kondigt beursgang aan

Datum nieuwsfeit: 28-02-2000

Baar (Zwitserland), 28 februari 2000

BOL kondigt beursgang aan

Beursgang naar Frankfurter Neuer Markt, doel is wereldwijd marktleiderschap in media e-commerce

BOL, de e-commerce divisie van Bertelsmann, heeft plannen bekend gemaakt om in het tweede kwartaal van 2000 een IPO (initial public offering) te doen aan de Frankfurter Neuer Markt. De beursgang vloeit voort uit een strategie van BOL die erop is gericht wereldwijd de leidende aanbieder van mediaproducten te worden. Hiertoe heeft BOL een unieke strategie uitgestippeld. In elk land worden winkels opgezet die de lokale taal hanteren en aansluiten bij wat in het betreffende land gebruikelijk is. Ze bieden zowel nationale mediaproducten als internationale bestsellers aan.

De beslissing naar de beurs te gaan werd genomen na een succesvolle opbouw- en expansiefase in 1999. Zo is BOL nu al - 12 maanden nadat de eerste winkel online ging, de tweede internet-mediawinkel in grootte in Europa en de enige die zijn klanten in zes talen van dienst is. "De beursgang maakt het mogelijk de succesvolle opbouw tot nummer 1 in de internationale media e-commerce verder te versnellen", aldus Heinz B. Wermelinger, president en CEO van BOL International.

Bol is van plan de opbrengsten van de beursgang te benutten om het aantal landen waar het actief is aanzienlijk te vergroten. De winkels in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Zwitserland en Spanje krijgen gezelschap van nieuwe sites in landen in Europa, Azië en Latijns Amerika. Naast de geografische expansie werkt BOL hard aan de opbouw van een allesomvattende mediawinkel. Naast boeken zijn sinds kort cd's verkrijgbaar. Op het programma staat verder de integratie met andere mediaproducten. In een latere fase zal BOL zijn klanten de mogelijkheid bieden gedigitaliseerde content - zoals boeken, muziektitels en films - direct van het internet op de pc thuis te downloaden en ook van andere platforms dan die van het internet te bestellen.

BOL (Bertelsmann Online) is te beschouwen als de meest internationale mediawinkel in de wereld. Klanten worden in zes talen met een gelokaliseerd aanbod bediend. Sinds februari 1999 zijn BOL-winkels geopend in Duitsland (www.bol.de), Frankrijk (www.bol.fr), Groot-Brittannië (www.uk.bol.com) Nederland (www.nl.bol.com) Spanje (www. es.bol.com) en Zwitserland (www.bol.ch). Forrester Research erkende BOL in een onafhankelijk onderzoek als een van de drie beste e-commerce diensten in Europa. Klanten van BOL hebben toegang tot meer dan 4,5 miljoen boektitels en rond de 500.000 cd-titels in de verschillende lokale databases.

Bertelsmann is met een jaaromzet van ongeveer DM 29 miljard een van de leidende mediabedrijven in de wereld. In de 165 jaar van zijn bestaan heeft Bertelsmann, dat nu 65.000 medewerkers over de hele wereld telt, zich ontwikkeld tot een internationaal mediabedrijf dat stevig geworteld is in Duitsland.

De terreinen waarop Bertelsmann actief is omvatten uitgeverijen en boekenclubs, uitgeverijen van tijdschriften, kranten, muziek en lopen verder uiteen van TV-bedrijven tot multimedia-activiteiten. Vooral met de laatste heeft het bedrijf de afgelopen jaren een leidende positie verworven. Bertelsmann heeft een aandeel van 40 procent in de Amerikaanse mediawinkel barnesandnoble.com (www.bn.com)

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met: DLV Public Relations
Christel van der Boom