IBM voert SAN-initiatief aan met nieuwe oplossingen

Datum nieuwsfeit: 28-02-2000

IBM voert SAN-initiatief aan met nieuwe oplossingen Geavanceerde testcentra geopend in Frankrijk en Duitsland

Amsterdam, 28 februari 2000 - IBM heeft haar SAN-initiatief (Storage Area Network) uitgebreid met vijf nieuwe SAN-oplossingen op basis van de Netfinity-serverlijn. Daarnaast worden er testcentra voor SAN-oplossingen geopend in Duitsland (Mainz), Frankrijk (Montpellier) en de VS (Gaithersburg, Maryland). In Frankrijk (La Gaude) wordt een SAN-demonstratiecentrum gevestigd.

De nieuwe SAN-oplossingen zijn:
· Netfinity Disk and Tape Pooling
· IBM Availability Extensions for Microsoft Cluster Service · Netfinity Advanced Cluster Enabler for Oracle Parallel Server · Netfinity Server and Storage Consolidation
· Distance Cluster with Remote Mirroring

De nieuwe SAN-oplossingen stellen resellers, distributeurs en ondernemingen in staat robuuste SAN's te implementeren, waar gegevens veilig worden opgeslagen en beheerd in industrie-standaard, heterogene omgevingen. Bedrijven kunnen zo hun technologische resources - applicatieservers, opslagsubsystemen, netwerk-hardware en -software - probleemloos delen en beheren, zodat toegang kan worden geboden tot informatie, waar en wanneer dan ook, ongeacht systeem of software. Door het informatiebeheer te scheiden van de informatie-verwerking bieden de SAN-oplossingen van IBM de grootst mogelijke flexibiliteit en schaalbaarheid voor de server en de opslag-elementen.

IBM maakt bovendien bekend dat SAN-beheerapplicaties van vijf software-bedrijven in het kader van het ServerProven-programma zijn getest op interoperabiliteit met Netfinity-servers. Verder kondigt IBM aan dat de Netfinity Fibre Channel Storage Manager-software is uitgebreid. Internet-gebruikers kunnen voor nadere informatie over IBM, haar produkten, diensten en technologie terecht op het World Wide Web. Het adres van IBM's home page is www.ibm.com. Het adres van de Nederlandse IBM home page is: www.nl.ibm.com. Het adres van IBM Storage is www.ibm.com/storage.

Voor meer informatie over nieuwe SAN-oplossingen en nieuwe Europese SAN-interoperabiliteitscentra kunt u contact opnemen met:

IBM Nederland N.V. BRODEUR Schoep & Van der Toorn Etta Pouw Ellen Janssen
Tel. 020 513 26 43 Tel. 020 487 40 00
(etta_pouw@nl.ibm.com) (ellen.janssen@svdt.nl)

Bijlage 1: Nieuwe SAN-oplossingen

De vijf nieuwe SAN-oplossingen:

· Netfinity Disk and Tape Pooling - dankzij deze functie kunnen meerdere servers op verschillende locaties gebruikmaken van een gemeenschappelijke 'pool' van op het SAN aangesloten schijf- en tape-opslagapparaten, in een niet-geclusterde omgeving. Hiermee wordt de backup-tijd teruggedrongen, betere bescherming geboden tegen calamiteiten en centraal beheer en een gefaseerde SAN-implementatie mogelijk gemaakt.
· IBM Availability Extensions for Microsoft Cluster Service - hiermee kunnen acht geclusterde servers schijfopslagcapaciteit delen binnen een redundante, beschikbare en schaalbare oplossing. Deze configuratie - de enige beschikbaarheids-uitbreiding voor MSCS van de branche - biedt een evenwichtiger verdeling van de capaciteit van het schijf-subsysteem, een betere beheerbaarheid en probleemdetectie en -oplossing. Bijpassende oplossingen voor hoge beschikbaarheid en schaalbare tape-opslag zijn eveneens leverbaar.
· Netfinity Advanced Cluster Enabler for Oracle Parallel Server - deze oplossing biedt uitgebreide schaalbaarheid, redundantie en glasvezelkabelbescherming, gebruikmakend van de Windows NT-database-clusteringoplossingen van Oracle.
· Netfinity Server and Storage Consolidation - dankzij deze functie kunnen meerdere servers op verschillende locaties opslag-resources delen binnen een niet-geclusterde omgeving. Deze SAN-oplossing maakt gebruik van de Enterprise Storage Server of 'Shark' van IBM, en biedt 11,2 terabyte aan opslagcapaciteit, meer dan genoeg voor de opslagbehoeften van kleine tot middelgrote bedrijven. De systeemperformance is geoptimaliseerd middels diverse host-verbindingsmogelijkheden, waaronder glasvezel, ESCON, UltraSCSI en FICON.
· Distance Cluster with Remote Mirroring - hiermee kunnen de twee servernodes in een Microsoft MSCS twee-nodecluster worden gescheiden, zodat lokale gegevens kunnen worden gekopieerd naar een server op een andere locatie op maximaal 10 kilometer afstand. Wanneer de lokale site uitvalt worden de activiteiten voortgezet door de node op afstand zonder dat daarbij gegevens verloren gaan. Dit SAN, de enige door Microsoft gecertificeerde remote mirroring-oplossing van de branche, is een snelle, betrouwbare, op calamiteiten voorbereide oplossing op basis van SSA-technologie.

Netfinity Fibre Channel Storage Manager 7.0
IBM heeft haar Netfinity Fibre Channel-opslagsubsysteem uitgebreid met nieuwe, op Java gebaseerde Storage Manager-software. Deze nieuwe software, die een verbeterde functionaliteit biedt, kan in meerdere Netfinity Fibre Channel-opslagsubsystemen binnen een SAN worden gebruikt.

Netfinity Fibre Channel Storage Manager 7.0 wordt vanaf heden meegeleverd met nieuwe Netfinity Fibre Channel-opslagsubsystemen en is als gratis upgrade beschikbaar voor bestaande klanten, die deze software kunnen downloaden vanaf de ondersteuningssite van IBM: www.pc.ibm.com/support.

IBM ServerProven SAN- en opslagbeheerapplicaties
In aanvulling op de vijf nieuwe SAN-oplossingen voor de onderneming is IBM diverse SAN- en opslagbeheerapplicaties aan het testen op interoperabiliteit, als onderdeel van het ServerProven-programma van IBM: Tivoli Storage Manager, Tivoli Data Protection for Workgroups, HP SureStore E SAN Manager LUN Management (LM), Legato NetWorker, De Legato GEMS SmartMedia SAN-technologie, Mercury SANergy Control en VERITAS Backup Exec. SAN-opslagoplossingen voor Netfinity, vorig jaar reeds door IBM aangekondigd en inmiddels getest en beschikbaar:

· Fibre Channel Attached Tape Storage - een schaalbare, continu beschikbare 'bouwsteen' voor centralisatie van externe opslag, met functionaliteit voor gecentraliseerde backups van locaties op afstand voor extra bescherming tegen calamiteiten.
· Microsoft Cluster met Tape Pooling - een instapconfiguratie met twee nodes, waarmee servers in afzonderlijke locaties een of meerdere tape-drives of bibliotheken kunnen delen, met behoud van de centrale bewakings- en beheerfunctie.
· Server Consolidation met Tape Pooling - een uiterst schaalbare, continu beschikbare opslagoplossing waarmee de totale eigendomskosten kunnen worden teruggedrongen door tape-bibliotheken te delen.

Bijlage 2: Nieuwe Europese SAN-interoperabiliteitscentra

IBM kan bedrijven helpen bij het implementeren van een succesvolle SAN-oplossing door deze en andere opslagconfiguraties te optimaliseren en te testen in de nieuwe laboratoria voor SAN-interoperabiliteit van IBM in Mainz en Montpellier en in een nieuw regionaal demonstratiecentrum in La Gaude.

Mainz, Duitsland - Het SAN-interoperabiliteitslab voor een soepele integratie met alle mogelijke IT-toepassingen Dit laboratorium (± 4.000 vierkante meter groot), dat deel uitmaakt van het centrum voor opslagoplossingen van IBM in het Duitse Mainz, biedt klanten de mogelijkheid om SAN-oplossingen te beoordelen op betrouwbaarheid, uitbreidbaarheid en veiligheid en om prototypes van dit soort systemen te ontwikkelen. Klanten kunnen er tests uitvoeren voor SAN-prestatiebeheer, applicatietests in een SAN-omgeving, tests voor back-up en recovery en beoordelingstests voor SAN-concepten ('proof of concept'). Daarnaast voorziet het in alle consultancyservices van ontwerp en planning tot en met de installatie van een SAN. Klanten kunnen ter plekke hun bedrijfskritische installaties aan een directe, initiële test onderwerpen, hetzij met IBM-apparatuur, hetzij in een gemengde omgeving. Met behulp van uitgebreide testsuites kunnen IT-teams van klanten zich wekenlang bezighouden met het simuleren en testen van SAN-configuraties die gelijktijdig en 24 uur per dag zijn verbonden met honderden pc's en servers.

Het SAN-lab in Mainz:

· kan 10.000 miljoen instructies per seconde verwerken;
· beschikt over een schijfcapaciteit van 17 biljoen tekens voor testdoeleinden;
· beschikt over voldoende glasvezelkabels om uitgebreide kopieerscenario's over een afstand van Kopenhagen tot Madrid en weer terug te ondersteunen;
· is 24 uur per dag, zeven dagen per week en 365 dagen per jaar in de lucht;
· kan gebruik maken van een enorme verscheidenheid aan hardware en software die reeds beschikbaar is in het Storage Solutions Centre van IBM en die door IBM Global Services wordt gebruikt om prestatietests uit te voeren op de IT-omgeving van klanten;
· beschikt over tientallen onderling samenwerkende NT- en UNIX-machines, ondernemingsservers en opslagsystemen van Brocade, Compaq, Crossroads, Dell, EMC, HDS, HP, IBM, McData, Sun, STK en andere leveranciers van netwerkproducten en hardware.
· beschikt over een evaluatieversie van de nieuwe Enterprise Storage Server van IBM, oftewel de 'Shark', waarop de PPRC-software (Peer To Peer Remote Copy) draait. Deze stelt de Shark in staat om elke afzonderlijke transactie tot op een afstand van 43 kilometer automatisch te dupliceren via een glasvezelkabel. Als het ene Shark-systeem wordt bedreigd door externe omstandigheden zoals brand, overstroming, bombardementen enz., kan een klant onmiddellijk al zijn rekencentrumactiviteiten overbrengen naar een Shark-systeem op een geheel andere lokatie in een SAN.

Montpellier, Frankrijk - Het laboratorium voor betrouwbaarheidstests ten behoeve van veeleisende e-businessapplicaties Het SAN-lab van IBM in Montpellier (± 4.000 vierkante meter groot) biedt met name voorzieningen voor inspannings- en prestatietests in SAN-omgevingen die meerdere platformen omvatten. Montpellier beschikt over een zeer ruime ervaring als testcentrum voor superparallelle RISC-serversystemen zoals de RS/6000 SP en voor krachtige, high-end servers zoals de IBM S/390-systemen. Het centrum in Montpellier is verbonden met het SAN-interoperabiliteitscentrum in Mainz om realistische testscenario's voor calamiteitenherstel ('disaster recovery') te kunnen bieden. In Montpellier zijn 13 terabytes aan opslagcapaciteit beschikbaar voor testdoeleinden.

Nice, Frankrijk - Het eerste regionale SAN-demonstratiecentrum in samenwerking met zakelijke partners IBM ontwikkelt regionale centra in Europa voor het bieden van SAN-expertise en demonstratievoorzieningen. Het eerste regionale demonstratie-centrum bevindt zich in La Gaude, nabij Nice. IBM is voornemens in de nabije toekomst nog meer regionale demonstratiecentra in te richten in Europa in samenwerking met zakelijke partners. In La Gaude is tevens één van 's werelds meest belangrijke ontwikkellaboratoria voor netwerksystemen en SAN-componenten (Storage Area Networking) gevestigd, dat hecht is geïntegreerd in de wereldwijde ontwikkelgemeenschap van IBM.