Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Onderzoek naar abri-campagne kamerplanten

Datum nieuwsfeit: 28-02-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Bloemenbureau Holland

Persberichten - 2000

_________________________________________________________________

28-02-2000

Onderzoek naar abri-campagne kamerplanten
Bijzondere campagne zet aan tot kopen van kamerplant

Leiden - De abri-campagne voor groene kamerplanten 'Kerstboom eruit, kamerplant erin', die in de eerste week van dit jaar is gehouden, scoort hoog in bekendheid en waardering. Op verzoek van Bloemenbureau Holland, die de campagne ontwikkelde en uitvoerde, verrichtte het Productschap Tuinbouw onderzoek. Maar liefst vier procent van alle Nederlanders heeft naar aanleiding van de campagne een plant gekocht en nog eens zeven procent is dat van plan, zo blijkt uit het onderzoek.

Gelijktijdig met de campagne voerden tuincentra eigen acties voor kamerplanten. Het samenvallen van die activiteiten met de promotiecampagne heeft de campagneboodschap duidelijk versterkt.

Bekendheid en waardering
De campagneboodschap 'Kerstboom eruit, kamerplant erin' werd via 9.500 plakplaatsen, een paginagrote dagbladadvertentie en artikelen in dag- en weekbladen uitgedragen. Daarmee heeft de campagne ruim de aandacht getrokken van de consument. Het onderzoek levert een spontane bekendheid op van dertien procent, een bekendheid van 34 procent na het horen van de 'pay-off' en een bekendheid van 43 procent na het zien van de uitingen. Ondervraagden tot 35 jaar weten de campagne vaker te noemen dan die in andere leeftijdsgroepen. Bijna de helft van de ondervraagden (46 procent) geeft aan dat de campagne hen aanspreekt. In vergelijking met andere abri-campagnes - waarbij het meestal gaat om merkproducten - zijn deze cijfers voor bekendheid en waardering hoog. Het onderzoek laat zien dat vier procent van alle Nederlanders naar aanleiding van de campagne een kamerplant heeft gekocht. Wanneer daar de Nederlanders aan worden toegevoegd die zeggen te zullen gaan kopen, komt het percentage op elf.

Reacties
De campagne heeft door zijn opvallende aanpak de tongen losgemaakt. De ondervraagden blijken geen tot weinig moeite te hebben gehad met de gesplitste boodschap op de abri's. De aanpak was van invloed op de bekendheid met de campagne en werd juist gewaardeerd. Het was voor het eerst dat er in de traditioneel vrij rustige periode na de feestdagen een actiematige campagne werd gevoerd. De simpele en krachtige boodschap gaf - in combinatie met acties van tuincentra - een duidelijk aankoopargument voor de consument. De kracht van de campagne werd ook nog eens duidelijk door de ruime aandacht die er door de regionale consumentenpers aan is besteed.

Campagne
De campagne 'Kerstboom eruit, kamerplant erin' werd gehouden van 4 tot 11 januari 2000. 'Leeg hè' of 'kaal hè' stond er te lezen op een groot deel van de 9.500 abri's, om vervolgens te worden beantwoord met de tekst 'nu niet meer' en de afbeelding van een kamerplant. Voorafgaand aan de campagne werd een persbericht verstuurd aan redacties van (regionale) dag- en weekbladen. In de campagneweek stonden de abri-uitingen in twee paginagrote advertenties in het Algemeen Dagblad. Cash & carry's, veilingen en tuincentra ontvingen vooraf informatie en posters om op de campagne te kunnen inspelen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie