Toyota introduceert nieuwe Previa

Toyota introduceert nieuwe Previa

(29 Februari 2000)

PERSBERICHT:

Een attractieve vormgeving, comfort en veel binnenruimte, dat zijn de belangrijke troeven die de nieuwe Toyota Previa deelt met z'n voorganger. Maar de nieuwe versie, die momenteel op de Autosalon van Genève debuteert, gaat vanzelfsprekend een stap verder. Met name z'n flexibiliteit in het interieur, z'n rijkwaliteiten en z 'n prestaties maken dat de nieuwe Toyota Previa een meer dan welkome aanvulling binnen het populaire MPV-segment vormt.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Previa hebben interieurruimte en comfort de hoogste prioriteit gekregen, zonder dat daarvoor uiteraard compromissen zijn gedaan ten aanzien van actieve veiligheid en rij-eigenschappen. De nieuwe generatie kenmerkt zich bovendien door een geheel nieuw design, dat beslist als modem en aantrekkelijk mag worden bestempeld. Eén van de grote wijzigingen ten opzichte van de vorige generatie van Toyota's ruimtewonder, betreft de plaatsing van de motor. Deze bevindt zich nu in het vooronder van de auto en drijft nu de voorwielen aan. Deze verandering bood de mogelijkheid om de Previa ongeveer het meest ruime interieur in deze klasse te bezorgen (5,9 m3).

Linea Sol met 'captain seats'
Het spreekt voor zich dat bij een auto als de Previa niet alleen de grootte van de interieurruimte telt, maar vooral ook de praktische mogelijkheden ervan. Om te onderstrepen dat de nieuwe Toyota ook op dit vlak overtuigend scoort, kan de auto 'af fabriek' besteld worden met vijf, zes, zeven of zelfs acht zitplaatsen. De Linea Terra is de achtzitter met op de tweede en derde rij een bank, die in beide gevallen opklapbaar en verschuifbaar is. De Linea Luna staat voor de vijfzitter met op de tweede rij, drie aparte stoelen, die zowel opklapbaar als uitneembaar zijn. Door op de derde rij twee extra stoelen te plaatsen, ontstaat er een zevenzitter. Meest luxueuze Previa wordt de Linea Sol met zes zogeheten 'captain seats', waarvan de achterste vier ook gemakkelijk uitneembaar en opklapbaar zijn. In het interieur valt verder op dat er erg veel aandacht aan ergonomie is besteed en dat er aan opbergmogelijkheden, waarvan er maar liefst achttien zijn, geen gebrek is. Qua uitrusting kan al gemeld worden dat alle Previa's standaard geleverd worden met ABS met EBD (elektronische remkrachtverdeling), twee airbags, airconditioning, centrale vergrendeling met afstandsbediening en elektrisch bedienbare ruiten voor en achter.

2,4 liter VVT-i-motor
Onder de kap van de nieuwe Previa ligt een geheel nieuwe 2,4 liter VVT-i-benzinemotor, uitgerust met Toyota's bekende techniek van variabele kleptiming om zo enerzijds de prestaties te verhogen en anderzijds zowel het brandstofverbruik als de emissies te reduceren. De krachtbron ontwikkelt een vermogen van 115 kW/ 156 pk bij 5.600 min goed voor een topsnelheid van zo'n 185 km/u. En de acceleratie vanaf stilstand naar de 100 km/u hoeft slechts 10,9 seconden te kosten. De keuze om de motor voortaan voorin te monteren, heefi niet alleen een ruimer interieur tot gevolg, maar leidt ook tot een nog betere wegligging. Door de krachtbron op een subframe te plaatsen, zijn bovendien de stijfheid van de carrosserie en de stabiliteit op een nog hoger plan gebracht, terwijl motorgeluid en trillingen tot een minimum gereduceerd konden worden. Om nog even op het brandstofverbruik terug te komen: met een gecombineerd brandstofverbruik van 9,4 liter per 100 kilometer, behoort de Previa tot de meest zuinige auto's in zijn klasse.

Eind mei, begin juni, start distributeur Louwman & Parqui B.V. de levering van de nieuwe Toyota Previa in Nederland. Prijzen en exacte uitvoeringsspecialiteiten zijn op dit moment nog niet bekend.