EIM: Vooral zakelijke diensten innovatief

29 februari 2000
nummer 11
Inlichtingen: Mw. drs. Y. Bernhardt

Over het algemeen wordt innovativiteit alleen voor de industrie weergegeven. Omdat de dienstensector een steeds groter aandeel in de economie krijgt, en omdat de sectoren industrie en diensten steeds meer met elkaar verweven raken, is meer aandacht voor innovativiteit van de dienstensector gewenst. De meest innovatieve dienstensectoren zijn te vinden in de zakelijke dienstverlening, en daarbinnen vooral de sectoren milieudienstverlening, computerservicebureaus en architecten- & ingenieursbureaus. Dit blijkt uit onderzoek van EIM.

Dienstensector werkt meer samen dan industrie

Uit een vergelijking van de innovativiteit van de totale industrie met de totale dienstensector blijkt dat de industrie beter scoort dan de dienstensector. Dit geldt niet alleen wanneer wordt uitgegaan van `harde' maatstaven als R&D-intensiteit, maar ook van `zachte' maatstaven zoals aanpassingen in de bedrijfsstrategie. Toch scoort de dienstensector op enkele punten wel beter dan de industrie. In de dienstensector en relatief kleine bedrijven wordt naar verhouding meer uitgegeven aan apparatuur dan in de industrie en de grotere bedrijven. Verder wordt in de dienstensector wat vaker samengewerkt bij innovatie en worden bij het doorvoeren van innovaties iets minder knelpunten ondervonden dan in de industrie. Bovendien heeft innovatie in dienstensectoren vaker een duidelijk verbeterde concurrentiepositie van het innoverende bedrijf tot gevolg.

Vooral producentendiensten vernieuwend

De zakelijke diensten, en met name de (in omvang kleine) sectoren milieudienstverlening, computerservicebureaus en architecten- & ingenieursbureaus, scoren hoog als het gaat om innovativiteit. Ook de financiële diensten en de groothandel zijn relatief innovatief. De consumentendiensten, bijvoorbeeld detailhandel en horeca, behoren steeds tot de minst innovatieve sectoren. Dit komt overeen met de verwachtingen. Consumentendiensten hebben immers nog de meeste kenmerken van traditionele dienstverlening, terwijl bij producentendiensten zoals de financiële dienstverlening en de computerservicebureaus, de technologische ontwikkelingen verder zijn doorgevoerd. De producentendiensten hebben overigens veel kenmerken die wel met de relatief `harde' innovatiemaatstaven te meten zijn.

Bestellen

EIM geeft in deze publicatie overzichten van innovatiemaatstaven voor middelgrote en grote bedrijven in 11 dienstensectoren, en voor het totaal van diensten en industrie. De cijfers zijn grotendeels gebaseerd op CBS-gegevens. Daarnaast bevat de publicatie een kort overzicht van verschillen in industrie en dienstensectoren en de gevolgen voor het meten van innovativiteit. De publicatie `De innovativiteit van de Nederlandse dienstensector' (prijs 50,-) kunt u ook bestellen per telefoon (079 341 36 34) of per fax (079 341 50 24), onder vermelding van het bestelnummer: A9919.