Afschaffing ambtenarenstatus op universiteit is mogelijk

Datum nieuwsfeit: 29-02-2000
VSNU

Actueel - Nieuws - Persberichten

29 februari 2000

Afschaffing ambtenarenstatus is mogelijk

OVERLEG CAO NEDERLANDSE UNIVERSITEITEN

ABVAKABO FNV AC CFO CMHF VSNU

De overgang naar privaatrechtelijke arbeidsverhoudingen (de afschaffing van de ambtenarenstatus) binnen de openbare universiteiten is mogelijk, mits de wet gewijzigd wordt. Zo concluderen juristen van de Vrije Universiteit Amsterdam in het onderzoek "De ambtenarenstatus verlaten?".De rechtsgeleerden verrichtten dit onderzoek in opdracht van de universitaire werkgevers en werknemersorganisaties. De uitkomst van het onderzoek is door partijen besproken en goedgekeurd. Bij de komende CAO-onderhandelingen (voorjaar 2000) zal een keuze worden gemaakt over een eventuele overgang.

Bij de onderhandelingen over de CAO Nederlandse Universiteiten 1999-2000 is door de universitaire werkgevers (verenigd in de VSNU) de overstap van het publieke naar het private arbeidsrecht bepleit. In de afgesloten CAO is echter overeengekomen om eerst een studie uit te voeren, voordat zo'n beslissing eventueel genomen wordt. Vakbonden en werkgevers hebben juristen van de sectie Sociaal Recht van de VU gevraagd om te onderzoeken of zo'n overgang voor de publieke universiteiten mogelijk is en wat de verschillen ten opzichte van de huidige situatie zullen zijn. De juristen komen in hun studie tot de slotsom dat voor de invoering van het private arbeidsrecht de Wet op het Hoger Onderwijs (WHW) gewijzigd moet worden. Het onderzoek geeft ook een integraal beeld van de hoofdpunten van de verschillen tussen het huidige publieke en een mogelijk privaatrechtelijk arbeidsregime voor de openbare
universiteiten. Het geschetste beeld zal uitgangspunt zijn voor verder overleg tussen partijen.

Het eindrapport is openbaar en vormt de basis voor de communicatie en besluitvorming in de universitaire achterban van partijen.