Prins van Oranje bezoekt AMREF Flying Doctors in Kenia

Prins van Oranje bezoekt AMREF Flying Doctors

Dinsdag 29 februari 2000

De Prins van Oranje bezoekt AMREF Flying Doctors

Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Willem-Alexander brengt de komende twee dagen een privé werkbezoek aan de African Medical and Research Foundation (AMREF) in Kenia. Deze niet-gouvernementele organisatie (NGO) werkt sinds 1957 aan structurele verbetering van gezondheidszorg voor de kansarme bevolking van Oost- en Zuidelijk Afrika. In het kader van zijn beschermheerschap van AMREF Flying Doctors bezoekt de Prins een drietal projecten in Kenia.

Per Cessna Grand Caravan, het vliegtuig dat 3 jaar geleden met de steun van Nederlandse donateurs is aangeschaft, zal de Prins projecten bezoeken in Entasopia en Homa Bay. Vervolgens zal de Prins het nieuwe Internationale Training Centre van AMREF in Nairobi bezichtigen. Daar zullen projectleiders en gezondheidswerkers de Prins informeren over hun werkzaamheden binnen de projecten AMREF.

Het Training Centre, dat over enkele maanden officieel geopend zal worden, biedt deelnemers uit heel Afrika onder andere de eenjarige opleiding tot gezondheidswerker. Met hun diploma op zak kunnen zij terugkeren naar hun geboortestreek om daar de basis te leggen voor een mentaliteitsverandering bij de plattelandsbevolking, die in lijn is met de primaire en preventieve gezondheidszorg.

Tien jaar geleden bracht de Prins van Oranje ook al een bezoek aan AMREF. De Prins vloog destijds mee met de legendarische Flying Doctor Anne Spoerry. Samen zagen zij vele patiënten in ver afgelegen gebieden, waar de Prins fungeerde als verbandmeester en vlieger voor Anne Spoerry.

Voor de redactie: Voor meer informatie kunt u zich richten tot dr. Leonore Tuyt, AMREF Flying Doctors te Leiden. Tel. 071 5769476 of (amrefadm@bart.nl)

29 feb 00 10:05