Installatie van Commissie Transparant Toezicht Hogescholen

HBO-Raad

29-02-2000
Commissie Transparant Toezicht Hogescholen geïnstalleerd
Vandaag installeert de HBO-raad de Commissie Transparant Toezicht Hogescholen. Deze commissie zal aanbevelingen doen over de manier waarop de professionaliteit van het toezicht bij hogescholen kan worden vergroot. De commissie staat onder voorzitterschap van prof. dr. J. Glasz, bijzonder hoogleraar `corporate governance' aan de Universiteit van Amsterdam.

Het toezicht op hogescholen wordt in de meeste gevallen uitgeoefend door een Raad van Toezicht die het College van Bestuur adviseert en controleert. Met het installeren van de commissie geeft de HBO-raad een nadere invulling aan het Hoger Onderwijs en Onderzoeksplan 2000 (HOOP 2000). Hierin wordt de instelling van de commissie aangekondigd, waarbij gewezen wordt op het feit dat de grotere autonomie van de instellingen duidelijke afspraken over het toezicht nodig maakt.

De commissie hoopt haar werkzaamheden binnen enkele maanden af te ronden. Naast prof. mr. J.R. Glasz hebben de volgende leden zitting in de commissie:

- ir. G.J.M. Braks (voorzitter CDA-fractie Eerste Kamer)

- drs. J.W.E. Neervens (voorzitter van de directieraad van het ABP)

- mr. P.A.M. Witteveen (vennoot Trenité van Doorne)

- D.J. Houwen (voorzitter College van Bestuur Hanzehogeschool Groningen)

- S.M. Korteweg (voorzitter College van Bestuur Hogeschool van Amsterdam)

- dr. G.W. Noomen (voorzitter College van Bestuur Vrije Universiteit Amsterdam).

EINDE PERSBERICHT

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Ina Bakker, persvoorlichter HBO-raad, telefoonnummer 070-312 21 13 of mobiel 06-53379406