DaimlerChrysler presenteert ESX3 studiemodel

Datum nieuwsfeit: 29-02-2000

29 februari 2000

DaimlerChrysler presenteert ESX3 studiemodel met innovatieve technologie
DaimlerChrysler presenteert tijdens de Autosalon van Genève het ESX3 studiemodel. Het design van deze nieuwe conceptauto wordt onder meer gekenmerkt door geometrische vormen die de geavanceerde technologie onder de motorkap accentueren. De ESX3 bevat tal van innovatieve technieken, zowel in carrosserie, aandrijving als bedieningsinstrumenten. Bovendien combineert de ESX3 een laag brandstofverbruik (3,3 liter per 100 km), minder uitlaatemissies en een lage aanschafprijs in een aantrekkelijke, toekomstige gezinsauto.
Dit studiemodel breekt met de huidige ontwerptrends. Hiermee introduceren wij wat wij faceted design noemen. Het ontwerp van deze auto symboliseert de geavanceerde technologie die onderhuids is terug te vinden, vertelt Tom Gale, Executive Vice President Product Development and Design. De ESX3 onderscheidt zich door een strakke, markante styling, die onder meer tot uiting komt in de afgekapte oppervlakken en hoeken, en sterk geprononceerde details. Achterlichten met facetten creëren een driedimensionaal effect dat doet denken aan de staartvinnen van Chrysler-ontwerpen van eind jaren vijftig.

Het meest opvallende detail van de ESX3 is de lange, aflopende achterruit, die achter de achterbank abrupt - onder een hoek van 90 graden naar beneden knikt. We wilden een achterruit ontwerpen die op esthetische wijze het interieur volgt, zegt Kevin Verduyn, Senior Design Manager bij DaimlerChryslers Pacifica Advanced Product Design Center in Carlsbad, Californië. In tegenstelling tot alle andere aërodynamische oplossingen die tegenwoordig worden gebruikt, hebben wij gekozen voor een verticale achterruit die de lijn van het achterportier volgt. De gunstige aërodynamica blijft behouden door de gestroomlijnde achterste dakstijlen. Een extra voordeel van dit ontwerp is dat het een grote bagageklep mogelijk maakt; iets wat je niet vaak ziet in combinatie met een fastback.

Interieur
Het interieur van de auto is uitgevoerd in grijs-metallic leer, parelbeige stoffen en microtech sierlijsten. Bij het ontwerp lag de nadruk op het creëren van voldoende ruimte in het interieur. Voor de stoelen is gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen, zoals flexnet voor de middenbanen. Verstelbare armsteunen in de portieren scharnieren aan de voorzijde, waardoor bestuurder en voorpassagier de ergonomie van de cockpit optimaal kunnen afstellen.
In plaats van een reeks knoppen en schakelaars voor de bediening van airconditioning en radio, heeft de ESX3 een interactief display in het midden van het instrumentenpaneel. Het display wordt gecombineerd met drie bedieningsknoppen op de console voor onder andere de bediening van radio, DVD-speler, airconditioning, navigatiesysteem en inbraakalarm, en het surfen op Internet. De ESX3 maakt gebruik van shift by wire-technologie: de transmissie wordt bediend via schakelaars op het stuurwiel.

De elektronica in het dashboard van de ESX3 is zo ontworpen dat de bestuurder en de voorpassagier de displays aan hun persoonlijke wensen kunnen aanpassen. Kleur, inhoud, afmetingen en opties kunnen individueel worden ingesteld. Met dezelfde bedieningsknoppen kan men de functies bedienen die op dat moment op het display worden getoond. Voorbeeld: als de bestuurder voor het verwarmings- en ventilatie-menu kiest, dan regelen de drie knoppen ook deze functies. Of, als de voorpassagier voor het menu van het audiosysteem kiest, dan bedienen dezelfde drie knoppen de radio, DVD-speler en equalizer. De ESX3 biedt de bestuurder en de voorpassagier alle traditionele functies, maar dan met innovatieve extra details die het rijden in deze geavanceerde auto nog comfortabeler maken. De in de voorste dakstijlen geïntegreerde periscoop-spiegels bijvoorbeeld. Deze spiegels reduceren de luchtweerstand en bieden de bestuurder goed zicht naar achteren, ongeacht de weersomstandigheden. Het beeld van de achteruitkijkspiegels wordt getoond in de linker- en rechterbovenhoeken van het instrumentenpaneel.

De ESX3 is uitsluitend bedoeld als studiemodel. Op dit moment zijn er zeker geen plannen om deze auto in productie te nemen, benadrukt Tom Gale, Executive Vice President Product Development and Design. Hoewel talrijke studiemodellen bij ons het conceptstadium later hebben verruild voor serieproductie. Het faceted design van dit studiemodel kan worden opgevat als een vingerwijzing naar de ontwerpkenmerken van onze toekomstige personenautos.

Laag brandstofverbruik, minder emissies en een lage aanschafprijs De ESX3 is een nieuwe stap in het streven van DaimlerChrysler naar de ontwikkeling van een gezinsauto met een uitzonderlijk laag brandstofverbruik. Een auto die zowel rijplezier als -comfort biedt, en die aanzienlijk minder belastend is voor het milieu.

De ESX3 borduurt verder op de kennis en de ervaringen die zijn opgedaan met zijn voorgangers, de Dodge Intrepid ESX van 1996 en de ESX2 van 1998. Hij maakt tevens gebruik van technologie die is ontwikkeld in een samenwerkingsverband tussen de Amerikaanse regering en de industrie, het Partnership for a New Generation of Vehicles (PNGV). Maar de ESX3 onderscheidt zich ook door typerende DaimlerChrysler kenmerken: opvallende styling, uitstekende prestaties en derhalve een sterke aantrekkingskracht.

DaimlerChrysler is altijd sterk op de klanten georiënteerd, vertelt Tom Gale, Executive Vice President Product Development and Design van DaimlerChrysler. Met de ESX3 hebben we niet alleen gigantische verbeteringen gerealiseerd voor wat betreft het brandstofverbruik. We hebben deze technologie ook gecombineerd met een dynamisch design, in een auto die veilig en comfortabel is en die de functionaliteit en de prestaties biedt die klanten willen. Bovendien wordt een auto volgens dit concept steeds beter betaalbaar.

Met de ESX3 hebben de ingenieurs en ontwerpers van DaimlerChrysler de extra kosten voor een extra zuinige auto weten te halveren. De voorganger vande ESX3, het studiemodel ESX2 van 1998, kostte ongeveer $ 15.000 meer dan een vergelijkbare auto met benzinemotor. Bij de ESX3 is dit prijsverschil gereduceerd tot ongeveer $ 7.500. (De ESX van 1996 was ongeveer $ 60.000 duurder.)

De hoge kosten van brandstofbesparende technologieën zijn een groot nadeel bij het op grote schaal in productie nemen van hybride systemen; zeker in de Verenigde Staten, waar benzineprijzen laag blijven. Door de hoge brandstofprijzen in Europa en Japan neemt daar de vraag naar kleine, zuinige autos toe, terwijl in Amerika de ruimtewagens, pick-ups and terreinwagens aan populariteit blijven winnen. Wij zien het als een uitdaging om innovatieve manieren te ontwikkelen om het brandstofverbruik van al onze modellen te verminderen. Bovendien willen wij onze klanten tegen geringe, of zelfs zonder extra kosten laten profiteren van deze brandstofbesparingen, vervolgt Tom Gale. Onze deelname aan PNGV is daarbij een van de inspanningen die wij ons getroosten.

Technologische innovaties
De vooruitgang op het gebied van brandstofbesparing en kosten is gebaseerd op enkele belangrijke technologische innovaties.

* De milde hybride (of mybride) aandrijving van de ESX3 combineert een schone, efficiënte dieselmotor met een elektromotor en een geavanceerde lithium-ion accu. Daarmee is een gemiddeld brandstofverbruik van 3,3 liter per 100 km (72 mpg) gerealiseerd. Dat is twee mijl per gallon beter dan de ESX2 van 1998 en daarmee voldoet de ESX3 bijna aan de doelstelling van PNGV van 80 mpg.

* Een unieke, door DaimlerChrysler ontwikkelde elektro-mechanische automatische transmissie (EMAT) combineert het rendement van een handgeschakelde versnellingsbak met het gemak van een automaat.

* De lichtgewicht carrosserie maakt gebruik van een andere innovatieve technologie van DaimlerChrysler: thermoplastische spuitgiet-technologie. Dit zorgt voor aanzienlijke besparingen van zowel gewicht als kosten. De ESX3 weegt slechts 1.020 kg, terwijl hij toch voldoet aan alle (Amerikaanse) veiligheidsnormen en bovendien is hij even ruim en comfortabel als een moderne gezinsauto. De auto is voor meer dan 80 procent recyclebaar.
In overeenstemming met de doelstellingen van PNGV en met de traditie van DaimlerChrysler zijn delen van deze geavanceerde technologie inmiddels al toegepast in andere modellen. Het onlangs geïntroduceerde Dodge Durango hybride prototype maakt gebruik van geavanceerde technologie voor de aandrijving. Daarmee wordt een vermindering van het brandstofverbruik gerealiseerd van zon 20 procent. Een ander voorbeeld is de thermoplastische hardtop van de Jeep Wrangler, die voor het modeljaar 2001 zal worden ingevoerd. Ook wordt de EMAT-transmissietechnologie momenteel ontwikkeld voor toekomstige modellen. Onze studiemodellen zijn niet alleen interessante vingeroefeningen voor onze ingenieurs, meldt Bernard Robertson, DaimlerChrysler Senior Vice President Engineering Technologies en General Manager Truck Operations. We werken hard om spannende, nieuwe technologie zo snel mogelijk vanuit het ontwikkelingsstadium in de showroom te krijgen.

De vooruitgang in motoren en transmissies, lichtgewicht materialen en elektronica in de ESX3 illustreert DaimlerChryslers internationale leiderschap op het gebied van innovatieve geavanceerde technologie. Ook de inzet van DaimlerChrysler op het gebied van milieutechnieken is toonaangevend. Het bedrijf zal daartoe dit jaar meer dan 7 miljard dollar investeren in onderzoek en ontwikkeling.

Deze technologische vooruitgang is ook een bevestiging van het succes van de samenwerking tussen regering en industrie in PNGV. Door deze samenwerking kunnen deelnemende autofabrikanten gebruik maken van de expertise van collegas bij de National Laboratories, toeleveranciers en universiteiten. Daarbij is het gemeenschappelijke doel de ontwikkeling van een volgende generatie autos die in de smaak vallen bij het (Amerikaanse) publiek. Ook moeten ze voldoen aan belangrijke doelstellingen op het gebied van brandstofbesparing en emissievermindering.

Met de Dodge ESX3 is DaimlerChrysler weer een aanzienlijke stap dichterbij gekomen in het streven de ontwikkeling van de meest geavanceerde milieutechnologie in een auto toe te passen die mensen daadwerkelijk willen en kunnen kopen. Bernard Robertson zegt daarover: Het is een enorme uitdaging: het brandstofverbruik tot eenderde te verminderen met daarbij nog minder emissies en desondanks de stilering en de prestaties te handhaven die onze klanten wensen en dat voor een betaalbare prijs. Maar met de ESX3 beginnen we dit streven aardig te benaderen.

Het aandrijfconcept: energiebesparend rijplezier In twee jaar tijd hebben de ingenieurs van DaimlerChrysler het brandstofverbruik teruggebracht tot 3,3 liter per 100 kilometer (72 mpg), de acceleratie verbeterd, en het rijgedrag geoptimaliseerd terwijl de meerprijs werd gehalveerd. Een verbetering van 2 mpg klinkt misschien niet als een opzienbarend technisch succes. Maar deze auto accelereert sneller en heeft een soepeler en stiller rijgedrag dan zijn voorganger, de Dodge Intrepid ESX2. Dat terwijl de ESX3 een grotere luchtweerstand heeft, verklaart Tom Moore, Vice President DaimlerChrysler Liberty & Technical Affairs. We hebben in twee jaar tijd ook de meerprijs gehalveerd van $ 15.000 naar $ 7.500.

Een groot deel van het rijplezier komt voort uit de unieke EMAT-transmissie van de ESX3. Deze maakt gebruik van twee afzonderlijke koppelingen in een computergestuurde zesversnellingsbak. Het resultaat is het schakelcomfort van een automatische transmissie in combinatie met het brandstofverbruik van een handgeschakelde versnellingsbak. De EMAT-transmissie heeft twee in tandem werkende koppelingen voor een voortdurende, naadloze acceleratie, zonder onderbreking van het aandrijfkoppel tijdens het schakelen. De gemiddelde handgeschakelde versnellingsbak is ongeveer 10 procent zuiniger dan een automatische transmissie. De EMAT is een belangrijk onderdeel in ons streven naar een brandstofverbruik van 80 mpg, vertelt Tom Kizer, Director of Advanced Powertrain and Electrical Engineering bij DaimlerChrysler Liberty.

De mybride aandrijving, die bestaat uit een geheel lichtmetalen, driecilinder dieselmotor van 1,5 liter en een 15 kW elektromotor, is een doorontwikkelde variant van de aandrijving van de ESX2. Net als in de ESX2 reduceert de mybride aandrijving van de ESX3 het brandstofverbruik door de elektromotor en de accu te gebruiken om bij het remmen vrijkomende energie terug te winnen en deze te gebruiken voor de stroomvoorziening van accessoires. Daarnaast wordt die teruggewonnen remenergie gebruikt om kortstondig extra vermogen te leveren bij fors accelereren. Om extra brandstof te besparen, slaat de motor automatisch af als de auto stilstaat en start de elektromotor de dieselkrachtbron weer razendsnel zodra het gaspedaal wordt ingetrapt.

Met een gewicht van slechts 48 kg is de SAFT lithium-ion accu lichter en kleiner dan andere soorten accus, terwijl hij meer energie levert. De accu is volledig geïntegreerd met de koel- en controlesystemen en is klein genoeg om te kunnen worden ingebouwd in de ruimte tussen de achterbank, de bagageruimte en de beide achterwielkasten. Hierdoor behoudt de ESX3 een royale bagageruimte van 450 liter.

Ook in de overige aandrijfcomponenten zijn gewichtsbesparingen gerealiseerd de dieselmotor weegt ongeveer 110 kg, de luchtgekoelde elektromotor slechts 34,5 kg. De mybride aandrijving weegt zelfs minder dan een conventionele verbrandingsmotor.

PNGV-ingenieurs werken niet alleen aan de ontwikkeling van bijzonder energiezuinige autos, maar ook aan oplossingen om de uitlaatgasemissies nog verder te beperken. Hoewel de ESX3 voldoet aan de emissiedoelstellingen die in 1993 door de PNGV zijn opgesteld, moet nog veel werk worden verzet om aan toekomstige normen te kunnen voldoen. Daarbij gaat het onder andere om zwavelarme en synthetische brandstoffen, nieuwe technieken voor de nabehandeling van uitlaatgassen en schonere verbrandingsprocessen.

Betaalbare gewichtsbesparing
Laag gewicht en lage kosten. De Dodge ESX3 bewijst dat het ene niet ten koste hoeft te gaan van het andere. Met een gewicht van slechts
1.020 kg maakt de ESX3 gebruik van DaimlerChryslers unieke thermoplastische spuitgiet-technologie, die voor het eerst werd gepresenteerd in de uit vier delen opgebouwde Composite Concept Vehicle (CCV) van 1997.

De basisconstructie van de Dodge ESX3 telt slechts twaalf onderdelen, vertelt Bernard Robertson, Senior Vice President Engineering Technologies en General Manager Truck Operations, DaimlerChrysler. Bij een conventionele auto zijn dat zon honderd metalen onderdelen. Maar het belangrijkste technische wapenfeit is het ontwerp van een lichtgewicht carrosserie die minder zou kosten dan een conventionele stalen carrosserie en veel minder dan bij gebruik van bijvoorbeeld aluminium, titanium of thermohardende kunststoffen. Het goedkope lichtgewicht materiaal helpt ook om het gewicht en de kosten van de mybride aandrijving te compenseren. Naar schatting weegt de carrosserie ruim 45 procent minder dan een vergelijkbare stalen carrosserie en kost hij ook nog eens 15 procent minder in productie. DaimlerChrysler heeft een patent aangevraagd op de speciale mix van thermoplasten, aluminium en lichtgewicht structureel schuim waaruit de carrosserie van de ESX3 is opgebouwd. Het model is overigens met de hand gemaakt van thermohardende materialen, waarvan de eigenschappen overeenkomen met die van thermoplastisch spuitgietwerk. Voor de aandrijving en het chassis van de Dodge ESX3 is een combinatie gebruikt van aluminium, magnesium, staal en composieten.

Met de computer gesimuleerde botsproeven tonen aan dat het Dodge ESX3 studiemodel voldoet aan alle vereiste Amerikaanse botsproefnormen. Gegevens uit proeven met CCV studiemodellen, bij temperaturen van -40° C tot +99° C, zorgen voor de noodzakelijk informatie om nauwkeurige computersimulaties uit te kunnen voeren.

De carrosserie krijgt zijn sterkte door de combinatie van buisvormige, aluminium delen met in spuitgietwerk vervaardigde thermoplastische carrosseriedelen. Deze unieke constructie is vormvaster dan het huidige Dodge Intrepid productiemodel. Dit heeft een gunstig effect op het rijgedrag en de handelbaarheid van de ESX3. We noemen de dunne aluminium secties het sparseframe. Dit om duidelijk aan te geven dat het niet hetzelfde is als de constructies van de huidige productiemodellen, waarbij kunststof carrosseriepanelen worden bevestigd op een conventioneel metalen spaceframe, verklaart Larry Oswald, Director Advanced Body Engineering, DaimlerChrysler Liberty & Technical Affairs. Terwijl de verschillende soorten composieten en kunststoffen die in huidige productiemodellen worden gebruikt, moeilijk zijn te recyclen, schat Oswald dat ten minste 80 procent van de ESX3 recyclebaar is. Dat percentage kan in de toekomst nog verder toenemen, als de markt voor gerecyclede materialen zich verder ontwikkelt.

Voordat de eerste complete autos kunnen worden gemaakt van het thermoplastische materiaal, wil DaimlerChrysler onderzoeken hoe een hoogglanzend, gekleurd oppervlak geproduceerd kan worden zonder gebruik van conventionele laktechnieken. DaimlerChrysler introduceert deze nieuwe technologie voor het eerst bij 5.000 hardtops voor de Jeep Wrangler voor het modeljaar 2001.

Efficiënter HVAC-systeem
De ESX3 maakt gebruik van diverse nieuwe technologieën waarmee verwarming, ventilatie en airconditioning (HVAC) efficiënter kunnen werken. Zo verminderen het zonwerend glas en de zonwerende lak de hoeveelheid zonlicht en warmte in de auto, waardoor de airconditioning in de zomer minder hard hoeft te werken. Het studiemodel meet bovendien de eigen temperatuur als hij staat geparkeerd en kan desgewenst de ventilator inschakelen om het interieur af te koelen. Lichtgewicht stoelen met aluminium frames bieden bijzonder veel zitcomfort. Vanuit de zitting kunnen de passagiers worden verwarmd of afgekoeld. Bij conventionele systemen kan dat alleen via de uitstroomopeningen in het dashboard. Deze energie-efficiënte technologieën maken het ook mogelijk dat het complete HVAC-systeem zon 40 procent lichter is dan bij een conventionele middenklasser.
Dodge ESX3 een gezamenlijke inspanning
Het ontwikkelingsteam van de Dodge ESX3 bestond niet alleen uit de staf van DaimlerChrysler. Er waren ook nog eens honderden andere ingenieurs bij het concept betrokken. Door het combineren van de middelen en de know-how van onze toeleveranciers en van nationale onderzoeksinstituten kunnen wij efficiënte technologieën sneller ontwikkelen, vertelt Bernard Robertson, DaimlerChrysler Senior Vice President Engineering Technologies en General Manager Truck Operations.

Bij de ontwikkeling van het Dodge ESX3 studiemodel maakte DaimlerChrysler onder meer gebruik van de hulpmiddelen van de Amerikaanse National Laboratories en van andere federale instellingen. Ook werden aan universiteiten verbonden onderzoekers ingezet alsmede onderzoekers van zelfstandige bedrijven. Veel van de partners nemen ook deel aan het Partnership for a New Generation of Vehicles (PNGV). Dit samenwerkingsverband van overheid en bedrijfsleven heeft als doelstelling de snelle ontwikkeling en toepassing van geavanceerde brandstofbesparende techniek.

De presentatie van de ESX3 is een belangrijke mijlpaal in het PNGV-programma. Dit unieke studiemodel demonstreert state-of-the-art technologie om tot uitzonderlijk laag brandstofverbruik te komen. PNGV combineert de allerbeste onderzoekers op automotive gebied. Niet alleen van de autofabrikanten, maar ook van overheidsinstanties, universiteiten, alsmede van onze toeleveranciers en andere zelfstandige ondernemingen, verklaart Steve Zimmer, Director New Generation of Vehicles Programs for DaimlerChrysler Corporation. Dit is echt een nationale inspanning.