Stichting Noordzee blij met stop verkoop schol Albert Heijn

Datum nieuwsfeit: 29-02-2000
Schol tijdelijk uit de verkoop bij Albert Heijn, felicitaties van Stichting De Noordzee

Het begint consumenten nu echt op te vallen; sinds vier weken ligt er geen verse schol meer in de schappen van Albert Heijn. Stichting De Noordzee is opgetogen dat AH gedurende 10 weken geen schol verkoopt. Volgens de milieuorganisatie is het verstandig om tijdens de paaitijd niet op schol te vissen. Lang niet alle vissersschepen houden zich nu aan deze voor de schol belangrijke rustperiode.

Het besluit van Albert Heijn is een krachtig en gezond marktsignaal naar de visserijsector om zorgvuldiger met de visvangst om te gaan. Stichting De Noordzee vindt het lovenswaardig dat AH kwaliteits- en milieu-aspecten van vis verkiest boven de commercie. Ook is zij verheugd dat de supermarktketen zeevis steeds meer als seizoensprodukt gaat presenteren. Dit benadrukt dat de Noordzee een natuurgebied is.

Het scholbestand in zee is al jaren erg laag, stelt de milieuorganisatie, en dan is het juist tijdens paaitijd belangrijk om de schol met rust te laten. Toch lukt het de vissers al jaren niet om onderling afspraken te maken over beperking van scholvisserij in deze periode. De milieuorganisatie roept alle vissers op om het signaal van AH serieus te nemen en vanaf 2001 niet op schol te vissen gedurende de zogenaamde kuitzieke periode.

'Het is onverstandig om gedurende deze periode op schol te vissen’ stelt Christien Absil, projectleider visserij van Stichting De Noordzee. ‘En wel om drie redenen. Door nu kuitzieke schol te vangen is de kans op nakomelingen kleiner en daarmee komt de soort nog meer onder druk te staan. Daarnaast ontvangen vissers een relatief lage prijs vanwege de matige kwaliteit, terwijl de vangst wel van het quotum wordt afgetrokken. Bovendien is de schol over een week of 6 weer veel lekkerder. Hopelijk neemt volgend jaar de visdetailhandel dit initiatief van AH over, want schol is net als mosselen een seizoensprodukt'.

Noot aan de redactie:
Inlichtingen over deze en andere issues gerelateerd aan visserij bij Christien Absil (projectleider visserij) en Michel Langendijk (woordvoerder) 030 - 2340016.

Stichting De Noordzee / North Sea Foundation
Drieharingstraat 25