Opening Internetcafe La Bastille in Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 01-03-2000

Uitnodiging voor Pers:

Op Woensdag 1 maart a.s. om 19.00 uur opent Internetcafé La Bastille officieel haar deuren.

Vanwege het unieke karakter van het cafe, en de daarvoor gebruikte technologie is er speciaal voor pers gelegenheid om kennis te nemen van het cafe en de daar gebruikte toepassingen. Namens Sun Microsystems en La Bastille nodigen wij u van harte uit om aanwezig te zijn bij de perspresentatie om 19.00 uur.

Per reply op deze email kunt u laten weten of u daarbij aanwezig wilt zijn. Mocht u verhinderd zijn maar eventueel later deze avond nog een bezoek willen brengen aan het cafe dan kunt u ons dat laten weten, een SmartCard op uw naam zal dan voor u klaarliggen. Fotomateriaal is op aanvraag beschikbaar.

Internetcafe La Bastille, Lijnbaansgracht 246, (nabij Leidseplein)

Persbericht:

Internetcafé La Bastille, volledig uitgerust met Sun Ray enterprise appliances

SmartCard houdt kosten van surfen en consumpties bij

AMSTERDAM – Het internetcafé La Bastille (www.labastille.nl) nabij het Leidseplein in Amsterdam opent
woensdagavond 1 maart haar deuren. Uniek aan het cafe is dat de 32 werkplekken niet zijn voorzien van gewone PC's, maar van de Sun Ray enterprise appliance van Sun Microsystems. De Sun Ray 1 enterprise appliance is een gebruikersvriendelijk apparaat dat onmiddellijk te gebruiken is nadat het op een netwerk is aangesloten. Door gebruik van de Smart Card kunnen zowel surfgedrag als consumpties worden bijgehouden.

Techniek

De laatste ontwikkelingen op het gebied van Internet worden ingezet om het de klant zo prettig mogelijk te maken. Zo staat de ISP WideXS garant voor de hoge snelheid waarmee op het internet “gesurft” kan worden. In samenwerking met Sun Microsystems Nederland worden de nieuwste Sun Ray enterprise appliances en 19 inch flatscreen x-stations geïntroduceerd. Totaal zullen er 32 surfplekken worden ingericht Geheel nieuw is de wijze waarop betalingen door bezoekers kunnen worden verricht. Als eerste in Nederland introduceert het internetcafé La Bastille de zoge-naamde Smart card. Bij binnenkomst ontvangt de bezoeker deze persoonlijke kaart waarop niet alleen de kosten van het Internet gebruik worden geregistreerd, maar ook de kosten van consumpties, etc.

Het internetcafé – een initiatief van eigenaar Bob Pels – wil voorzien in de groeiende behoefte aan Internet gebruik in de binnenstad van Amsterdam. Het internetcafé richt zich op een zeer breed publiek: scholieren en studenten, toeristen, zakenmensen, etc. De bezoeker kan zich in het internetcafé op eenvoudige en moderne wijze tegen zeer lage kosten toegang verschaffen tot het Internet. De sfeer in het internetcafé La Bastille is rustig en ongedwongen.

Architectuur

Het pand is een ontwerp van Architect Michel Ruigrok van architectenbureau Wim Klaasen uit Amsterdam. De uitvoering is gedaan door Voogel aannemers uit Amsterdam. De initiatiefnemers van dit internetcafé zijn op zoek gegaan naar de unieke combinatie tussen het authentieke Amsterdamse bruincafé en de subtiele aspecten van het hypermoderne van de 21e eeuw. Het resultaat is een oud Amsterdams grachtenpand in het hart van Amsterdam nabij het Leidseplein uit plm. 1600, dat ingericht is in "oude stijl": houten meubelen, vloeren en plafonds, grove bakstenen, een kroonluchter en donkere gewelven. Het geheel is gecombineerd met hypermoderne accenten zoals: terminals met flatscreens.

Over La Bastille

Internetcafé La Bastille maakt onderdeel uit van de Bastille groep dat in 1973 werd opgericht door Bob Pels. De Bastille groep bestaat naast het internetcafé uit het befaamde café La Bastille, Bastille Evenementen en Cafe de Kantine.