Werkgevers bloemengroothandel beticht van discriminatie

Datum nieuwsfeit: 01-03-2000

FNV BONDGENOTEN

Werkgevers bloemengroothandel beticht van discriminatie

De sector bloemengroothandel lijkt doordrongen van de ernst van de situatie, nadat de Commissie Gelijke Behandeling vanochtend 125 vrouwen in hun gelijk stelden. Deze vrouwen werden in het bedrijf Sierex te Lisse naar loon en carrière mogelijkheden gediscrimineerd in vergelijking met hun mannelijke collega's. De allochtone vrouwen bleken zelfs nog slechter betaald te worden in vergelijking met hun Nederlandse vrouwelijke collega's. De commissie achtte bewezen dat er tussen mannen en vrouwen onderscheid is gemaakt op grond van beloning en promotie. Tevens is geconcludeerd dat er onderscheid is gemaakt met betrekking tot beloning op grond van ras.

Deze opmerkelijke uitspraak ging vandaag niet ongemerkt voorbij. ' Ik ben door een van de grootste werkgeversorganisaties benaderd omdat zij graag over deze wantoestand willen praten met de bonden', meldt bestuurder Brigitta Paas. ' Zij lijken nu de situatie serieus te nemen. Werkgevers die niet zeker zijn of zij zelf wel zuiver zijn in hun beloning naar vrouwelijke (allochtone) werknemers toe, hebben inmiddels aangegeven dat zij bereid zijn samen met de bonden naar een oplossing toe te willen werken. Uiteraard zijn wij heel tevreden met het effect van de uitspraak van de commissie Gelijke Behandeling en hopen dat deze praktijken snel tot de verleden tijd zullen behoren in de bloemengroothandel'.

Voor meer informatie:

Brigitta Paas, Bestuurder, 06 - 51257960