Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Renault Scénic nu ook met 1.9dCi

Datum nieuwsfeit: 01-03-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

Renault Scénic nu ook met 1.9dCi 1-3-00.
Na de nieuwe zestienkleps-benzinemotoren 1.4 16V, 1.6 16V en 2.0 16V, die vorig jaar in de Scénic verschenen, wordt het gamma nu uitgebreid met een nieuwe dieselmotor. Het gaat om de 1.9 dCi common rail, gebaseerd op de motor die sinds eind 99 leverbaar is voor de Laguna. De motor is afgeleid van de zuinige en krachtige direct ingespoten 1.9 dTi uit het huidige gamma. Het beter verdeelde koppel van de 1.9 dCi geeft de Scénic meer kracht waardoor het rijplezier wordt verhoogd. In Nederland zal deze motor worden aangeboden voor de versies RT, RXE en RXT vanaf voorjaar 2000.

De Renault Scénic werd aan het einde van 1996 op de markt gebracht en liep daarmee twee jaar vooruit op zijn directe concurrenten. De Scénic, die het monospace concept voor een groot publiek toegankelijk maakte en het segment van de compacte monospaces creëerde, is nog steeds een ongekend succes in Nederland en Frankrijk en de rest van Europa.

De verkoop van de Scénic vertegenwoordigde vorig jaar 2,3 % van de totale markt in Nederland en 2% van de Europese markt. In 1999 werden er bijna 14.000 Scénics verkocht in Nederland, wat overeenkomt met een stijging van 42 % in vergelijking met 1998. In West-Europa werden totaal 290.900 Scénics verkocht, een stijging van 10%, wereldwijd in 1999 meer dan 330.000.

De Renault Scénic wordt thans geproduceerd in de fabrieken Georges Besse in Douai in Frankrijk en Ayrton Senna in Curitiba in Brazilië. Sinds de introductie in 1996 heeft Renault de productie ieder semester moeten verhogen. Inmiddels is de productie verdrievoudigd in vergelijking met de beginproductie. In december 1999 werd de productie verhoogd naar 1800 autos per dag om te kunnen voldoen aan de nog steeds toenemende vraag. Sinds de introductie van dit model werden er inmiddels meer 900 000 Scénics geproduceerd.

De eerste common rail dieselmotor in het Scénic gamma De techniek van de common rail (of gemeenschappelijke inspuitbuis) zorgt voor een reductie van de uitstoot van schadelijke gassen en een verminderd geluidsniveau bij de direct ingespoten dieselmotoren.

De common rail techniek bestaat uit een gemeenschappelijke inspuitbuis waarin een druk heerst die onafhankelijk is van het motortoerental en die naar gelang de behoefte wordt geregeld. Deze druk kan oplopen tot meer dan 1350 bar. De verstuivers worden rechtstreeks vanuit de gemeenschappelijke inspuitbuis van brandstof voorzien. De hoeveelheid brandstof en het inspuitmoment worden elektronisch zeer nauwkeurig geregeld. De zeer hoge inspuitdruk maakt een fijnere verstuiving van de brandstofdruppeltjes mogelijk waardoor een veel homogener lucht/brandstofmengsel ontstaat in de cilinders. En een completere verbranding zorgt onder meer ook voor minder uitstoot van rook en roetdeeltjes.

Common rail maakt ook een voorinspuiting mogelijk: een minieme hoeveelheid diesel wordt ingespoten en verbrandt, onmiddellijk daarna wordt de rest van de brandstof ingespoten, zodat de verbrandingsdruk in de cilinder geleidelijk aan kan stijgen. Hierdoor worden grote warmteverschillen op het moment van de verbranding in de cilinder voorkomen en is de verbrandingsdrukstijging minder agressief en plotseling. Deze gestuurde inspuittechniek zorgt ook voor minder lawaai bij deze dieselmotoren.

Met een cilinderinhoud van 1870 cm3, hetzelfde als de dTi-motor, ontwikkelt de dCi-motor een vermogen van 105 pk (75 kW) bij 4000 tr/min (ofwel 5 pk meer) en een maximum koppel van 200 Nm (20,4 mkg) bij 1500 tr/min, ofwel 500 tr/min eerder dan bij de dTi motor. Deze waarde blijft behouden tot 3500 tr/min waardoor minstens 190Nm beschikbaar is over een ruim toerengebied van 1350 tot 3750 tr/min. Deze kenmerken garanderen een bijzonder soepel lopende motor, aangenaam rijcomfort en minder verbruik.

De nieuwe 1.9 dCi motor combineert hoge prestaties met een zeer beheerst verbruik: de motor pretendeert zelfs de zuinigste op de markt te zijn met een verbruik van 5,9 l/100 km bij een complete Europese cyclus. Daarmee heeft de dCi ook het laagste CO2-uitstoot niveau.

De 1.9 dCi zal in Nederland worden geïntroduceerd op de Scénic RT, RXE en de RXT vanaf voorjaar 2000. De consumentenprijzen zijn respectievelijk 48.395,= , 50.995,= en 53.595,=.

Gezien het feit dat Renault zich sterk richt op verlaging van verbruik en uitstoot zal de onderneming in de toekomst het dCi motorengamma verder gaan ontwikkelen. Naast de 1.9 dCi, zal er in de loop van dit jaar een 2.2 dCi verschijnen. Een aantal topklasse modellen zal met deze motor worden uitgerust. Het zoeken naar het laagst mogelijke verbruik houdt ook in dat er dCi motoren met een kleinere cilinderinhoud zullen komen. Tegen 2001 ontwikkelt Renault een nieuwe
1.5 dCi motorenfamilie. Momenteel wordt tevens gewerkt aan een dCi-motor met een cilinderinhoud van ongeveer één liter zodat een CO2-niveau lager dan 100g/km kan worden verwezenlijkt.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie