Vlaamse subsidies tijdschriften streekgebonden geschiedenis

Datum nieuwsfeit: 01-03-2000

PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN

MINISTER BERT ANCIAUX

VLAAMS MINISTER VAN CULTUUR, JEUGD, STEDELIJK

BELEID, HUISVESTING EN BRUSSELSE AANGELEGENHEDEN

Woensdag 1 maart 2000

SUBSIDIES AAN TIJDSCHRIFTEN LOKALE- EN STREEKGEBONDEN

GESCHIEDENIS

Vlaams minister van cultuur Bert Anciaux heeft besloten om 7 tijdschriften over lokale- en streekgebonden geschiedenis te subsidiëren voor de periode september 1998 - juni 1999.

Het gaat om volgende tijdschriften:
? Koninklijke Academie voor Oudheidkunde van België 40.000 bef
? De Vereniging der Antwerpsche Bibliophielen 25.000 bef ? Koninklijke Kring voor Oudheidkunde, Letteren en Kunst van Mechelen 95.000 bef
? Maatschappij voor geschiedenis en Oudheidkunde Gent 95.000 bef
? Genootschap voor geschiedenis te Brugge 95.000 bef ? Geschied- en oudheidkundige Kring van Leuven en omgeving 55.000 bef
? Archeologische Stichting voor Zuid-West Vlaanderen 60.000 bef

Hij meent immers dat publicaties over lokale geschiedenis en streekgeschiedenis in aanmerking moeten komen voor deze steun.

De toegekende bedragen zijn identiek aan deze die in de jaren, voorafgaand aan het nieuwe reglement, voor deze publicaties toegekend werden.

De minister zal het Vlaams Centrum voor Volkscultuur de opdracht geven het reglement bij te sturen zodat in de volgende jaren de beoordeling van de publicaties in een ruimer toepassingsveld kan gebeuren. De minister meent dat de notie 'lokale en streekgeschiedenis' uitdrukkelijk in het reglement moet worden opgenomen, zodat het begrip 'volksculturele inhoud' niet eng kan worden geïnterpreteerd.
De minister onderstreept het belang van het Vlaams Centrum voor Volkscultuur. Het Centrum legde in haar korte bestaan een hele weg af, en bouwt dynamisch aan een kwaliteitsvolle werking. De medewerkers en het bestuur doen uitstekend werk
info : Petra Boeckx Assistentie woordvoerder van minister Anciaux - tel. (02) 553 28 27
e-mail: (persdienst.anciaux@vlaanderen.be)