Akkoord over uta-cao Bouwbedrijf

Datum nieuwsfeit: 01-03-2000

BOUW EN HOUTBOND FNV

Akkoord over uta-cao Bouwbedrijf

Bonden en werkgevers hebben op 1 maart na zeven onderhandelingsronden een akkoord bereikt over een cao voor de ruim 40.000 werknemers die behoren tot het uitvoerend, technisch en administratief personeel in het bouwbedrijf, de zogenaamde uta-cao. Het totaal-akkoord omvat drie deelakkoorden. De nieuwe uta-cao heeft een looptijd van 1 maart 1999 tot en met 28 februari 2001. In die periode gaan de lonen structureel omhoog met 6,5 procent.

De belangrijkste onderdelen van het akkoord zijn:

Loon en onkosten
Naast de structurele verhoging met 3 procent en de eenmalige uitkering van 0,5 procent in 1999 zijn de volgende structurele verhogingen afgesproken: per 1 juli 2000 met 1,75 procent, per 31 december 2000 met 1,25 procent en per 1 maart 2001met 0,5 procent. De reiskosten gaan per 1 juli 2000 omhoog naar 58 cent per kilometer bij gebruik van eigen auto.

WAO.ers
De eindejaarsuitkering voor volledige WAO.ers wordt met ingang van december 2000 verhoogd naar 1.100 gulden. WAO.ers die voor 80 tot 100 procent arbeidsongeschikt waren en weer een jaar aan het werk zijn, krijgen een stimuleringsuitkering van maximaal 2.500 gulden.

Seniorendagen
Werknemers vanaf 55 jaar krijgen met ingang van 2000 jaarlijks een budget van 0,8 procent van hun loonsom dat zij kunnen aanwenden voor het vroegpensioen of voor extra seniorendagen. Daarnaast krijgen zij met ingang van 1 maart 2000 één extra seniorendag.

Werkgelegenheid
De werkgelegenheidsprojecten zullen in 2000 en 2001 worden voortgezet.

Kinderopvang
De bijdrage van de werkgever aan kinderopvang gaat per 1 maart 2000 omhoog naar 4.500 gulden per kind.

Rekeningrijden
Mocht rekeningrijden worden ingevoerd, dan zullen partijen in overleg treden over de gevolgen.

Modernisering
Er komt een studie naar modernisering van de cao, zodat meer maatwerk mogelijk wordt. Medezeggenschap is bij modernisering een voorwaarde. Ook zal de cao worden aangepast, zodat de toegankelijkheid wordt vergroot.

Voor meer informatie:
Frans Kokke, Bouw- en Houtbond FNV, telefoon 06 51993643 Gijs Lokhorst, Hout- en Bouwbond CNV, telefoon 030 6597711 (w), 0512 303387 (p) of 06 51202970
Otto Hoole, De Unie, telefoon 010 2846643
Tom Hokken, AVBB, telefoon 070 3286200