SmartCard houdt kosten van surfen en consumpties bij

Sun Microsystems

Internetcafé La Bastille volledig uitgerust met Sun Ray enterprise appliances

SmartCard houdt kosten van surfen en consumpties bij

Amsterdam, 1 maart 2000 - Het internetcafé La Bastille (www.labastille.nl) nabij het Leidseplein in Amsterdam opent woensdagavond 1 maart 2000 haar deuren. Uniek aan het café is dat de 37 werkplekken zijn voorzien van de Sun Ray enterprise appliance van Sun Microsystems. De Sun Ray 1 enterprise appliance is een gebruikersvriendelijk apparaat dat onmiddellijk te gebruiken is nadat het op een netwerk is aangesloten. Door gebruik van de Smart Card kunnen zowel surfgedrag als consumpties worden bijgehouden.

Techniek

_________________________________________________________________

De meest recente ontwikkelingen op het gebied van Internet worden ingezet om het de klant zo prettig mogelijk te maken. Zo staat de ISP WideXS garant voor de hoge snelheid waarmee op het internet gesurft kan worden. In samenwerking met Sun Microsystems Nederland worden de nieuwste Sun Ray enterprise appliances en 19-inch flatscreen x-stations geïntroduceerd. De switch-router technologie (de Summit-48) is geleverd door de firma Extreme Networks. Totaal zullen er 37 surfplekken worden ingericht. Geheel nieuw is de wijze waarop betalingen door bezoekers kunnen worden verricht. Als eerste in Nederland introduceert het internetcafé La Bastille de zogenaamde Smart card. Bij binnenkomst ontvangt de bezoeker deze persoonlijke kaart waarop niet alleen de kosten van het Internet-gebruik worden geregistreerd, maar ook de kosten van consumpties.

Het internetcafé - een initiatief van eigenaar Bob Pels - wil voorzien in de groeiende behoefte aan Internet-gebruik in de binnenstad van Amsterdam. Het internetcafé richt zich op een zeer breed publiek variërend van scholieren en studenten tot toeristen en zakenmensen. De bezoeker kan zich in het internetcafé op eenvoudige en moderne wijze tegen zeer lage kosten (17 cent per minuut) toegang verschaffen tot het Internet.

Architectuur

_________________________________________________________________

Het pand waarin La Bastille is ondergebracht, is een ontwerp van Architect Michel Ruigrok van architectenbureau Wim Klaasen uit Amsterdam. De uitvoering is gerealiseerd door Voogel-aannemers uit Amsterdam. De initiatiefnemers van het internetcafé zijn op zoek gegaan naar de unieke combinatie tussen het authentieke Amsterdamse bruincafé en de subtiele aspecten van het hypermoderne van de 21e eeuw. Het resultaat is een oud Amsterdams grachtenpand (gebouwd rond 1600) in het hart van Amsterdam nabij het Leidseplein, dat ingericht is in 'oude stijl': houten meubelen, vloeren en plafonds, grove bakstenen, een kroonluchter en donkere gewelven. Het geheel is gecombineerd met moderne accenten zoals terminals met flatscreens.

Over La Bastille

_________________________________________________________________

Internetcafé La Bastille maakt onderdeel uit van de Bastille groep dat in 1973 werd opgericht door Bob Pels. De Bastille groep bestaat naast het internetcafé uit het befaamde café La Bastille, Bastille Evenementen en Cafe de Kantine.

Sun Microsystems

_________________________________________________________________

Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie "The Network Is The Computer" een leidende positie veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. Met haar technologie voorziet Sun het Internet van de kracht waarmee ondernemingen wereldwijd profiteren van de netwerkeconomie: "We're the dot in .com" . Sun behaalde een jaaromzet van $ 12,4 miljard en is vertegenwoordigd in meer dan 170 landen. Op sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en "The Network Is The Computer" zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.

Sun Microsystems Computers
Jeanette Verstappen
E-mail: (jeanette.verstappen@sun.com)
La Bastille