Publieksdiscussie op de website van EBN over veilg voedsel

Datum nieuwsfeit: 01-03-2000

HERNIEUWDE AANKONDIGING
publieksdiscussie op de website van de EBN over de stelling:

‘Ons voedsel is nog nooit zo veilig geweest. Dus is een Europese aanpak van de voedselveiligheidsproblematiek overbodig.’

vanaf 1 maart 2000

Op 21 februari jongstleden ontving u een persbericht over een publieksdiscussie op de website van de Europese Beweging Nederland (EBN). Ons is gebleken dat door een technische fout het tot op heden onmogelijk was op deze discussie in te loggen. Deze fout is inmiddels hersteld. De EBN biedt hiervoor haar welgemeende excuses aan.

Het thema voedselveiligheid is voortdurend in het nieuws. Iedereen kent de berichten over het met BSE besmette Britse rundvlees of de dioxinekippen uit België. Het gebruik van genetisch gemodificeerde bestanddelen - denk aan maïs en soja - in voedsel is omstreden. Consumenten plaatsen steeds vaker vraagtekens bij de veiligheid van het voedsel.

Niet zelden is het gebrek aan vertrouwen bij de consument door de overheid maar moeilijk weg te nemen. Terecht of niet? Voedselveiligheid is een onderwerp van grensoverstijgend belang, het raakt vele beleidsterreinen en er spelen uiteenlopende belangen. Aan de beleidsontwikkeling en -uitvoering inzake voedselveiligheid lijkt vaak een gecompliceerde en soms ondoorzichtige belangenafweging ten grondslag te liggen.

Op 12 januari jongstleden presenteerde Europees Commissaris David Byrne het Witboek over voedselveiligheid waarin zo’n tachtig maatregelen worden gepresenteerd die de voedselveiligheid in de EU moeten verbeteren. De maatregelen moeten uiteindelijk resulteren in een alomvattende Europese voedselwet.

Zo wil de Europese Commissie een onafhankelijke Europese Voedselautoriteit oprichten, die als adviesorgaan inzake voedselveiligheid moet functioneren. Critici menen dat de nieuwe Voedselautoriteit te weinig bevoegdheden krijgt. Anderen werpen tegen dat ons voedsel nog nooit zo veilig is geweest, dat de regelgeving en controle op nationaal niveau in de verschillende Europese landen afdoende is geregeld en dat de nieuwe Voedselautoriteit dus feitelijk overbodig is. Wie heeft het bij het rechte eind?

De Europese Beweging Nederland wil graag discussiëren over de zin en onzin van een Europees voedselveiligheidsbeleid. Zij is van mening dat deze discussie niet alleen door deskundigen moet worden gevoerd, maar ook door consumenten zelf. Daarom kunnen geïnteresseerden op de website van de EBN reageren op bovenstaande stelling. Het internetadres is:

www.europese-beweging.nl

Europese Beweging Nederland