Stichting Firato sponsort technologieprijs Mechatronics

Datum nieuwsfeit: 01-03-2000

1 maart 2000

Mechatronics Trophy in 2001 weer beschikbaar
stichting Firato sponsort technologieprijs voor de vijfde keer

De stichting Firato heeft besloten ook bij de organisatie van de Mechatronics Trophy in 2001 weer een rol te spelen. Het bestuur van de stichting maakte dat bekend aan de Nederlandse brancheorganisatie voor Industriële Elektronica van FHI, die deze prijs in 1993 heeft ingesteld en sindsdien elke twee jaar uitreikt.

De Mechatronics Trophy wordt toegekend aan een bedrijf dat bij de ontwikkeling van een nieuw product het beste is omgegaan met de integratie van de disciplines werktuigbouw, elektronica en informatietechnologie. Niet alleen het product als zodanig dat wordt voorgedragen wordt beoordeeld, maar ook de wijze waarop het tot stand kwam; de interactie tussen verschillende disciplines, meestal verdeeld over verschillende samenwerkende bedrijven. Als zodanig was de prijs tien jaar geleden zijn tijd ver vooruit: de 'technology supply chain' en de kennismanagement-problematiek daarbinnen, zijn nu aan de orde van de dag bij alle technologiebedrijven. De besturen van zowel de stichting Firato als van de elektronicabranche herkennen zelf ook de actualiteit van de prijs en de voorbeeldfunctie die uitgaat van de genomineerde en de winnaar.

De inschrijving voor deelname aan de uitverkiezing als genomineerde voor de Mechatronics Trophy zal worden geopend in augustus 2000. De uiteindelijke winnaar wordt bekendgemaakt bij de opening van de technologiebeurs Industriële Elektronica & Technische Automatisering, op 3 april 2001 in de Jaarbeurs Utrecht.
De Mechatronics Trophy werd in de afgelopen jaren gewonnen door, achtereenvolgens, Te Strake, Betronic/Gascontrol, Tumic Research en Vanderlande Industries.

De stichting Firato, die de organisatie van het geheel financieel ondersteunt, is de stichting onder wiens verantwoordelijkheid onder meer de voorganger van de technologievakbeurs Industriële Elektronica, de Fiarex, werd georganiseerd. Nadat de beurs in 1991 werd overgedragen aan de Nederlandse brancheorganisatie voor Industriële Elektronica richtte de stichting Firato zich op het ondersteunen van initiatieven ter stimulering van de ontwikkeling van de elektronicabranche.
De Nederlandse brancheorganisatie voor Industriële Elektronica is één van de branches van de federatie van technologiebranches FHI, die in totaal meer dan 800 aangesloten bedrijven telt, met een gezamenlijke omzet van 12 miljard gulden per jaar.

Voor meer informatie: FHI, Anita van den Berg, communicatiemanager, tel.nr.: 033 - 465 75 07