Groene energie op internet bij www.greenprices.com

Datum nieuwsfeit: 01-03-2000

ECOFYS

GROENE ENERGIE OP INTERNET

Utrecht, 1 maart 2000

Om in de groeiende informatie-behoefte over groene energie te voorzien heeft het Utrechtse bedrijf Ecofys de website www.greenprices.com gelanceerd.

Ruim 140.000 huishoudens en een groot aantal bedrijven en instellingen in Nederland kopen al groene energie onder namen als groene stroom, natuurstroom en ecostroom. Daarmee zorgen ze ervoor dat er voor hen elektriciteit met bijvoorbeeld windturbines en zonnecellen geproduceerd wordt. Ook in Duitsland, Engeland en Zweden zijn groene energie-producten op de markt.

De vraag naar groene energie vormt een belangrijke stimulans voor duurzame energie. De Nederlandse overheid stimuleert dit door groene energie vrij te stellen van de 'ecotax'. Het Ministerie van Economische Zaken is van plan met ingang van 2001 de consument de vrije keuze te geven waar hij zijn groene energie koopt, terwijl dat voor conventionele stroom nog tot 2004 zal duren.

Greenprices verschaft consumenten en bedrijven onafhankelijke informatie over groene energie in Europa en over de producten die op dit gebied verkrijgbaar zijn. De informatie voor Nederland is reeds op Greenprices beschikbaar, Duitsland volgt binnen twee weken en de overige landen in de loop van het jaar. In de eerste week werden al meer dan 4.000 pagina's informatie opgevraagd.

Noot voor redacties