Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

De nieuwe Volvo V70 Cross Country

Datum nieuwsfeit: 01-03-2000
Vindplaats van dit bericht
Vindplaats 2
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

De nieuwe Volvo V70 Cross Country

(1 Maart 2000)

PERSBERICHT:

Een zeer veelzijdige auto met het juiste karakter. Dat is een goede omschrijving voor de nieuwe vierwielaangedreven Volvo V70 Cross Country. Een auto die alle soorten wegdek aankan. Uiteraard op een veilige en comfortabele manier en met het nodige rijplezier.

Toen de Volvo V70 Cross Country in 1997 werd geïntroduceerd, viel hij meteen goed in de smaak. Het nieuwe model is in veel opzichten n6g beter. Krachtiger, meer 'Cross Country', veiliger, met meer comfort en een lager brandstofverbruik dan conventionele SUV's (Sports Utility Vehicles). Bovendien heeft de nieuwe Volvo V70 Cross Country een in drie delen neerklapbare achterbank wat hem enorm veelzijdig maakt.

Groot, breed en assertief
Wanneer het nieuwe model van de Volvo V70 Cross Country wordt vergeleken met zijn voorganger, dan valt een aantal verschillen op. Het nieuwe model is ruimer, heeft een langere wielbasis, een bredere spoorbreedte, een grotere bodemvrijheid, grotere wielen en een bredere voorkant. Toch zijn de totale lengte en hoogte van de auto gelijk gebleven.

Een grote bodemvrijheid hoort bij een auto in dit segment. Bij de nieuwe Volvo V70 Cross Country bedraagt deze 200 millimeter. Dit is 60 millimeter meer dan bij de standaard Volvo V70 en 25 millimeter meer dan zijn voorganger. De spoorbreedte aan de voorkant bedraagt 1.611 millimeter (90 millimeter meer dan bij de vorige Volvo V70 Cross Country) en de afstand tussen de assen is met 100 millimeter vergroot. De banden zijn robuust, 215/65/16, en geven de nieuwe Volvo V70 Cross Country een assertieve en stabiele uitstraling.

Ruimer interieur
Het interieur is ruimer geworden. Zo is de bagageruimte 50 millimeter langer dan in het oude model. Om nog meer bagageruimte te creëren kan de achterbank in drie delen worden neergeklapt (40-20-40). Dit heeft onder meer als voordeel dat één deel kan worden neergeklapt en er toch nog vier goede zitplaatsen overblijven.

De vierwielaandrijving is weliswaar gebaseerd op Volvo's betrouwbare AWD-systeem, maar vrijwel alle onderdelen zijn opnieuw ontwikkeld. Bij normaal rijgedrag brengt de AWD 95 procent van de kracht naar de voorwielen. Dit maakt de auto gemakkelijk te hanteren en zuinig in brandstofverbruik. Het AWD-systeem voelt of de voorwielen op het punt staan hun grip te verliezen. Als dat het geval is, verschuift het de kracht naar de achterwielen.

Nieuw is het TRACS-systeem. Wanneer dit systeem voelt dat de wielen gaan slippen, wordt er geleidelijk, maar toch voldoende, geremd. TRACS werkt op alle vier de wielen en wordt ongeveer 15 milliseconden nadat een wiel begint te slippen geactiveerd.

Emotioneel design
De nieuwe Volvo V70 Cross Country is niet alleen assertief en veelzijdig; hij ziet er ook zo uit. Het robuuste design met de brede en gespierde voorkant past prima bij zijn stoere eigenschappen. Dakrails, in combinatie met dakdragers, zorgen voor nog meer vervoerscapaciteit. Dit maakt de nieuwe Volvo V70 Cross Country een ideale auto voor mensen met een actieve levensstijl.

Mensen die een actief leven leiden maken vaak veel gebruik van hun auto. Daarom is de nieuwe Volvo V70 Cross Country uitgerust met een aantal handigheidjes. Sommige zijn standaard, andere zijn optioneel. Een paar voorbeelden:

- Een praktische boodschappentashouder, verborgen onder de vloer van de bagageruimte;

- Een 12 Volt-aansluiting in de bagageruimte. De bestuurder wordt er op geattendeerd wanneer de accu bijna leeg is;

- Een elektrische koel-/warmtehouder-box. Wanneer de middelste zitplaats van de achterbank is verwijderd, kan de box in de dan ontstane ruimte worden geplaatst;

- Extra bagageruimte. De rugleuning van de achterbank kan in twee verschillende posities worden geplaatst en vergrendeld. Eén iets meer naar achteren voor meer comfort, één iets rechter zodat de kofferruimte groter wordt;

- Een afvalzakhouder. Vanuit de tunnelconsole kan een houder voor een plastic of papieren zak worden geklapt. Deze kan prima dienen als afvalbak. De houder kan ook worden gebruikt om tijdens het rijden 1,5 liter flessen op hun plaats te houden;

- Een kledinghaakje. Dit is bevestigd aan de linkerzijde van de rechterhoofdsteun. Zo kan de bestuurder vanaf zijn zitpositie gemakkelijk iets uit zijn colbertjasje pakken;

- Verschillende opbergvakken voor alle inzittenden. De ruimte in de middenconsole en tussen de voorstoelen kan op verschillende manieren worden gebruikt. Het handschoenenkastje bevat een pennenhouder en een houder voor een tankpasje;

- De veiligheidsgordels zijn geïntegreerd in de rugleuningen.

Topveiligheid
Waarom zou een klant een Volvo V70 Cross Country prefereren boven een SUV? Om zijn veiligheid. Zowel wat actieve veiligheid (het vermijden van ongelukken) als passieve veiligheid (wanneer een ongeluk gebeurt) betreft, is de Volvo V70 Cross Country namelijk één van de veiligste auto's die er te koop is.

De auto is zeer consequent en goed uitgebalanceerd. Dit betekent onder meer dat hij zich bij een uitwijkmanoeuvre precies zo gedraagt als de bestuurder mag verwachten. Ook het rijden met een zware lading gaat moeiteloos met een Volvo V70 Cross Country.

Het standaard Whiplash Protection System (WHIPS) van Volvo is een unieke ontwikkeling op het gebied van veiligheid. Wanneer de auto bij een botsing van achteren wordt geraakt, zorgt dit veiligheidsconcept ervoor dat het hoofd en het lichaam op een voorzichtige, evenwichtige manier worden ondersteund. Hierdoor wordt het risico van een whiplash verminderd.

Het Inflatable Curtain (IC) van Volvo is ook standaard. Dit 'opblaasbare' gordijn vangt bij een botsing het hoofd van de inzittende op voor het de binnenkant van de auto raakt. Het IC beschermt bovendien alle inzittenden, omdat het opgeborgen is langs de daklijn.

Een nieuwe veiligheidsvoorziening in de Volvo V70 is de dual stage airbag. Deze geeft blijk van een perfecte afstemming tussen veiligheidsgordel en airbag. Een sensor stelt de kracht van de botsing vast en past de mate waarin de airbag wordt opgeblazen hierop aan. Er wordt hierbij ook rekening gehouden met de spanning van de veiligheidsgordel.

Top comfort
Een auto die vaak en actief wordt gebruikt, moet veel comfort bieden. Een goed afgesteld onderstel met lange veerwegen en grote banden zijn hierbij niet weg te denken. Ook beschikt de nieuwe Volvo V70 Cross Country over de nieuwste ergonomische Volvo-stoelen, die op verschillende manieren kunnen worden gesteld. Natuurlijk hebben alle stoelen driepunts veiligheidsgordels en hoofdsteunen.

De Volvo V70 Cross Country is verkrijgbaar met twee soorten bekleding. Beide zijn uniek ontwikkeld voor de Cross Country. De stoffen uitvoering is gemaakt van een stevig, canvasachtig materiaal met een afwerking van vinyl. De lederen uitvoering is eveneens stevig, met zichtbaar gestikte naden. De bekledingen voldoen aan het Oko-Tex Standard 100, het meest vooraanstaande eco-keurmerk ter wereld. Dit betekent dat alle stoffen in de auto vrij zijn van gevaarlijke bestanddelen en restproducten en dat het leer met natuurlijke kleurstoffen is geverfd.

De klimaatsystemen zijn ook van de beste kwaliteit, met de volautomatische ECC (Electronic Climate Control) als het meest uitgebreide alternatief. Standaard is de auto voorzien van een effectief filter dat ervoor zorgt dat pollen en roet niet de auto binnen kunnen komen. De klant kan er ook voor kiezen om een 'Air Quality System 'in te laten bouwen. Dit systeem is uitgebreider dan het filter en zorgt ervoor dat ook koolstof wordt geweerd. Bovendien beschikt het Air Quality System over een sensor waarmee de kwaliteit van de binnenkomende lucht kan worden vastgesteld.

De nieuwe Volvo V70 is ook voorzien van PremAir, oftewel de 'smog-eter'. PremAir is een coating op de radiateur die ervoor zorgt dat schadelijk ozon, wanneer dit door de radiateur stroomt, wordt omgezet in zuurstof. Op warme dagen wanneer de zon fel schijnt en er hoge concentraties uitlaatgassen in de lucht zijn en smogvorming het ergst is, werkt PremAir het best. Zo'n 75 procent van het ozon in de onderste luchtlagen dat door de radiateur stroomt, wordt dan omgezet in zuurstof.

Op audio-gebied kan uit vier verschillende systemen worden gekozen. Het Dolby Surround Pro Logic system, met negen luidsprekers is het meest geavanceerd. Bij dit systeem kan een 12-inch subwoofer onder de vloer van de bagageruimte verwerkt worden. Deze is aangesloten op een aparte versterker van 150 Watt. De Volvo V70 XC is tevens leverbaar met een geïntegreerde GSM telefoon.

200 pk low-pressure turbo
De motor in de Volvo V70 Cross Country is een vijfcilinder low-pressure turbo van 2.435 cc. Hij heeft een kracht van 200 pk bij 6.000 toeren per minuut en het maximale koppel van 285 Nm is permanent beschikbaar tussen 1.800 en 5.000 toeren per minuut. De Cross Country accelereert in 8,9 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur (automaat: 9,3) en zijn maximumsnelheid bedraagt 210 kilometer per uur (automaat: 200). Het benzineverbruik is 10,5 liter per 100 kilometer (automaat: 11,6).

De nieuwe Volvo V70 Cross Country is verkrijgbaar met twee automaten en één handgeschakelde versie. De nieuwe automaat met vijf versnellingen is adaptief. Dit betekent dat het moment van schakelen wordt bepaald aan de hand van de rijstijl van de bestuurder. Een handgeschakelde wintermodus zorgt voor het beter starten en rijden op gladde wegen.

De automaat is eveneens verkrijgbaar als Geartronic uitvoering, die ervoor zorgt dat de bestuurder ook handmatig kan schakelen. Deze manuele manier van schakelen gebeurt met de uitgebreid bewezen M56 versnellingsbak met vijf versnellingen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie