Unilever verdubbelt activiteiten in Midden-Amerika

Datum nieuwsfeit: 02-03-2000
Unilever

Unilever verdubbelt activiteiten in Midden-Amerika door aankoop van Grupo Cressida
02 maart 2000

Unilever is overeengekomen Grupo Cressida te kopen, een familiebedrijf in Midden-Amerika op het gebied van wasserij, zepen, levensmiddelen en dranken voor een bedrag van 322,5/US$ 314 miljoen/ca. £ 197 miljoen in contanten. Unilever verwerft alle activa en handelsmerken van Cressida en verdubbelt zo haar activiteiten in die regio.

Bij de acquisitie worden ongeveer 2.500 medewerkers, alsmede het sterke verkoop- en distributienetwerk overgenomen. Cressida behoudt haar belangen op het gebied van snacks en palmplantages in Midden-Amerika. Verwacht wordt dat de transactie eind maart wordt afgerond, afhankelijk van goedkeuring door de autoriteiten.

Cressida, in 1960 opgericht en gevestigd in Tegucigalpa, Honduras, heeft bedrijven in Midden-Amerika, en bezet sterke marktposities in poederwasmiddelen, textielzeep, voedingsmiddelen en dranken. Enkele van haar toonaangevende merken, die bekend zijn in de gehele regio, zijn Xedex in poederwasmiddelen, Xtra in zeep en Naturas voor levensmiddelen en dranken. Al deze merken kennen van oudsher een voortdurende groei die gebaseerd is op een sterke merkenstrategie en innovatie.

De aankoop past qua merkenportefeuille en het uitgebreide distributienetwerk perfect bij Unilever, zei Ralph Kugler, president van Unilevers business group in Latijns-Amerika. De combinatie van Cressidas kracht in de lokale markt met Unilevers bestaande joint venture in Unisola en haar internationale merken en kennis, zal Unilevers concurrentiepositie in Midden-Amerika aanzienlijk versterken. Zo ontstaat een stevige basis voor verdere groei en de ont-wikkeling van innovatieve producten ten behoeve van de consument.

De overname van Cressida betekent een belangrijke stap voorwaarts bij het versterken van Unilevers positie in haar kerncategorieën in het noorden van Latijns-Amerika, waarmee tegelijkertijd haar positie in geheel Latijns-Amerika wordt verbeterd.

In 1999 kocht Unilever de bedrijfsactiviteiten op het gebied van huishoudelijke en persoonlijke verzorging (HPV) van Sociedad Industrial Dominicana, in de Dominicaanse Republiek, alsmede een meerderheidsbelang in Varela, een Colombiaans bedrijf voor huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten.

Deze investering bevestigt Unilevers streven haar aanwezigheid te versterken in Latijns- Amerika, waar zij in 1999 een omzet van 4,3 miljard/US$ 4,6 miljard/£ 2,85 miljard behaalde met een bedrijfswinst vóór bijzondere posten van 425 miljoen/US$ 453 miljoen/£ 280 miljoen.

Persdienst Unilever Rotterdam

Email: press-(office.rotterdam@unilever.com)