Winst EMiS met ruim 17% gegroeid

Datum nieuwsfeit: 02-03-2000
European Marketing Information Services NV

Winst EMiS met ruim 17% gegroeid

De definitieve jaarcijfers van EMiS laten over 1999 een netto winst zien van 1,815 miljoen ( € 824.000). Een stijging van 17,3% in vergelijking met 1998 (1998: 1,548 miljoen; € 702.000). De winst per aandeel bedraagt 0,64 oftewel € 0,29 (1998: 0,56; € 0,25).

De in mei aangetreden Raad van Bestuur is tevreden met de uitkomsten, waarbij in aanmerking wordt genomen dat 1999 een overgangsjaar geweest is. Ondanks het drukkend effect op de omzet door de noodzakelijke heroriëntatie en de verhuisoperatie, bleven de totale bedrijfsopbrengsten in 1999 op het niveau van 1998. De incidentele kosten ten gevolge van de genomen maatregelen in dit overgangsjaar, zijn direct ten laste van het resultaat geboekt.

Met het oog op de actuele marktontwikkelingen en nieuwe kansen in de "digitale economie" is er een tweesporenbeleid met als titel "E-MiS 2000" ontwikkeld. Dit jaar is uitgetrokken om het nieuwe strategische beleid te effectueren. Daarbij zal blijken dat de in EMiS opgebouwde assets in de vorm van marktonderzoek, kennis en kunde, cruciale factoren zijn voor de verdere ontwikkeling van E-business. Het huidige beleid is, naast de effectuering van "E-MiS 2000", gericht op een verdere verbetering van de marge. Ook de capaciteit van het in 26 talen werkende Europese Data Collection Center (EDCC) zal worden geoptimaliseerd.

Onvoorziene omstandigheden voorbehouden, verwacht de Raad van Bestuur over 2000 een substantiële stijging van de winst vòòr belastingen. Dit is mede gebaseerd op een optimale bezetting van het EDCC in het vierde kwartaal van 1999. De trend van verbeteringen heeft zich in de eerste maanden van 2000 voortgezet. Begin 2000 zijn enkele grote, nieuwe, meerjarige internationale contracten afgesloten.

De dividendbetaling zal net zoals over 1998 een pay-out ratio van 35% hebben. Dit resulteert in een bedrag van 0,22 (? 0,10) per gewoon aandeel van minimaal 1,25. Het dividend kan naar keuze in contanten of in de vorm van gewone aandelen ten laste van het fiscaal vrije agio worden uitgekeerd. De omruilverhouding zal op 8 mei 2000, na sluiting van de Amsterdam Exchange, bekend worden gemaakt.

Het jaarverslag van EMiS wordt op 21 april 2000 gepubliceerd. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden gehouden op woensdag, 10 mei 2000 in het Okura Hotel te Amsterdam. (aanvang 15.00 uur).

EMiS, European Marketing Information Services n.v.

Nadere informatie:
Drs. M. Meijer