Commissariaat veroordeelt wijze ledenwerving NCRV

Commissariaat voor de Media

ACTUEEL : 2 MAART 2000 -

COMMISSARIAAT VEROORDEELT WIJZE LEDENWERVING VAN NCRV

Het Commissariaat voor de Media acht de wijze waarop de NCRV via advertenties in de landelijke dagbladen gisteren, op 1 maart jl. leden werft niet in overeenstemming met de Mediawet. Het Commissariaat heeft de NCRV verzocht vanaf heden de wijze van ledenwerving aan te passen.

De NCRV biedt middels paginagrote advertenties in de landelijke dagbladen de leden van de NCRV gratis internet aan. Het Commissariaat heeft bezwaren tegen de tekst in de advertentie, waarin de NCRV stelt dat het geen bezwaar is indien leden zich aanmelden zonder enige affiniteit met de omroepvereniging, maar enkel om verzekerd te zijn van gratis internet.

De tekst luidt:

"En die mensen die denken: gratis internet, maar die NCRV kan me gestolen worden, die mensen betalen dus gewoon fl. 12,60 per jaar voor hun internet. Ons maakt het niet uit. Zo commercieel zijn we wel. Elk lid is er één niet waar?"

Met deze ledenwerfcampagne ontkent de NCRV naar de mening van het Commissariaat het stromingsbeginsel. De wetgever gaat ervan uit dat een omroepvereniging zich bij het werven van leden richt op diegenen die zich met het gedachtegoed van de omroep associëren of die in ieder geval de programma’s van de omroep waarderen. Onlangs is bij de behandeling van de Concessiewet herbevestigd dat de omroepverenigingen de peilers vormen van het publieke bestel. Daarnaast is niet lang geleden met het aannemen van de motie-Stellingwerf door de Tweede kamer bevestigd dat het lidmaatschap van een omroepvereniging tot stand dient te komen op basis van een bewuste keuze. Indien leden gelokt worden met cadeau en allerlei kortingen tast dat de geloofwaardigheid van de publieke omroep aan. De NCRV toont duidelijke desinteresse in de betrokkenheid van de leden bij de omroep door het voordeel van een gratis internetaansluiting zo op de voorgrond te plaatsen.

Deze activiteit op zich, het gratis aanbieden van een internetaansluiting voor leden, wordt nog onderzocht door het Commissariaat, maar stuit in eerste instantie niet op bezwaren. Internet is bij uitstek een medium dat zich leent voor direct contact met leden.