Antwoord kamervragen export xtc naar de VS

Datum nieuwsfeit: 02-03-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

aanh9900.688 export xtc naar de vs

Gemaakt: 6-3-2000 tijd: 14:14

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 2 maart 2000

Onderwerp

Kamervragen van de leden Apostolou en Van Oven over de export van XTC naar de Verenigde Staten

In antwoord op uw brief van 11 februari 2000, deel ik u mede namens mijn ambtgenoot van het ministerie van Buitenlandse Zaken, mee dat de vragen van het leden Apostolou en Van Oven van uw Kamer inzake de export van XTC naar de Verenigde Staten, worden beantwoord zoals aangegeven in de bijlage bij deze brief.

Bijgesloten zijn voldoende kopieën van het antwoord ten behoeve van de vragenstellers en de afdeling Voorlichting van uw Kamer.

De Minister van Justitie,

Antwoorden van de Minister van Justitie, mede namens de Minister van Buitenlandse Zaken op vragen van de leden Apostolou en Van Oven (beide PvdA) over de export van XTC naar de Verenigde Staten (ingezonden 11 februari 2000; 2990006730)

----------------------------------------------------------------------

1. Ja

2. Het bestrijden van productie van en handel in XTC heeft in ons land hoge prioriteit bij politie en justitie. In algemene zin bestaat bij de korpsen de bereidheid om in drugzaken samen te werken met buitenlandse politiediensten. Het valt echter nooit uit te sluiten dat regiokorpsen in bepaalde gevallen -wegens de prioriteiten van dat moment- niet direct kunnen ingaan op een samenwerkingsverzoek. De Unit Synthetische Drugs speelt een belangrijke coördinerende rol bij het contact met buitenlandse politiediensten. Deze rol werd in het onderhavige programma slechts beperkt belicht.

3. Het verschil in uitgangspunten van het Nederlandse brede geïntegreerde drugbeleid en de Amerikaanse meer justitiële aanpak kan mogelijk de achtergrond zijn van de kritiek van Amerikaanse kant. Er wordt aan Nederlandse kant veel aandacht gegeven aan goede informatie en voorlichting aan het buitenland over achtergronden, doelen en effecten van het Nederlandse beleid.

Waar kritiek een duidelijke feitelijke grondslag heeft, zoals over de productie van XTC in ons land, wordt gericht opgetreden. De speciaal hiertoe opgerichte USD opereert hierin zeer adequaat.

Ik beoordeel het Nederlandse aanpak van de bestrijding van synthetische drugs positief en verwijs in dit verband ook naar de rapportage van de International Narcotic Control Board over 1999.

4. De verstandhouding tussen Nederland en de Verenigde Staten, ook op het terrein van overleg inzake drugs, is goed. Niet alleen wisselen Nederland en de Verenigde Staten informatie uit in bilateraal verband en in multilateraal kader, ook op praktisch gebied wordt samengewerkt. Zo werkt de Kustwacht van het Koninkrijk in het Caribisch gebied nauw samen met de Kustwacht van de Verenigde Staten. In het licht van deze maritieme samenwerking kan ook geplaatst worden het streven van Nederland te komen tot een regionale overeenkomst maritieme samenwerking bij drugsbestrijding in de Caribische regio, inclusief de Verenigde Staten. De Verenigde Staten zijn actief betrokken bij het opstellen van de concept-tekst en bij de besprekingen die tot nu toe in dit kader plaats hebben gevonden.De aanwezigheid van de Forward Operating Locations (FOLs) op de Nederlandse Antillen en Aruba is eveneens een belangrijk element in de gezamenlijke aanpak van de drugsproblematiek van de Verenigde Staten en het Koninkrijk. De aanwezigheid van de FOLs in beide gebiedsdelen zal ook de samenwerking van de Koninklijke Marine met de verschillende bij drugsbestrijding betrokken diensten van de Verenigde Staten intensiveren.

.