Regioraad opgericht voor versterking noordelijke economie

MKB Nieuws, bericht

02-03-2000
Regioraad opgericht voor versterking noordelijke economie

De Regioraad MKB-Noord gaat de economie in het noorden van Nederland verder versterken. Eerste punt op de agenda van de onlangs geïnstalleerde raad is het aanpakken van de \'braindrain\' naar het westen. Het aantal vacatures in functies voor hoger opgeleiden loopt snel op, maar de afgestudeerden trekken weg. De relatie tussen het hoger onderwijs en het mkb in het noorden van Nederland, moet aanzienlijk worden verbeterd.

Het is voor het eerst dat het gehele georganiseerde midden- en kleinbedrijf, dus zowel branches als lokale organisaties, bijeen worden gebracht in één orgaan. MKB-Noord vertegenwoordigt ruim 11.000 ondernemers uit het gehele midden- en kleinbedrijf. De Regioraad van MKB-Noord wordt bezet door vertegenwoordigers uit de provincies Groningen, Friesland en Drenthe.

Vraag en aanbod
Eén van de eerste zaken die wordt opgepakt is de problematiek van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in het noorden. De noordelijke economie leidt momenteel onnodige schade door de trek van hbo\\'ers naar het westen. Het aantal vacatures voor hoger opgeleiden in het noorden, stijgt zeer snel, maar er blijkt nog te weinig wisselwerking tussen het bedrijfsleven en het hoger onderwijs. Om de economische structuur van het Noorden verder te versterken, ligt een gerichte samenwerking met hbo en universiteit voor de hand.

Uitstroom
De uitstroom van afgestudeerden uit Groningen, Friesland en Drenthe, naar andere delen van het land is groot. Van de afgestudeerden bedrijfskunde en technische bedrijfswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) bijvoorbeeld, vindt maar 20% een baan in één van de drie noordelijke provincies. Van alle 37.000 afgestudeerden aan de RUG in het studiejaar 1996/1997, is op dit moment slechts 37% werkzaam in de noordelijke provincies. Dit komt onder andere doordat studenten onbekend zijn met de mogelijkheden die de vele duizenden midden- en kleinbedrijven in de regio bieden. De regioraad MKB-Noord wil de uitstroom terugdringen en zo meer potentiële werknemers behouden voor het Noorden.

Samenstelling
De Regioraad van MKB-Noord is samengesteld uit vertegenwoordigers van: ondernemersverenigingen uit de regio Drenthe, Groningen en Friesland en de branche-organisaties NOvAA, Metaalunie, NVOB, Fosag, VOG, NVA en Mitex, plus Jong MKB..