Belangrijkste conclusies uit nieuwsbrief VINEX

ALGEMEEN VERBOND BOUWBEDRIJF

VINEX-NIEUWSBRIEF

Aan de redactie

Deze week is de eerste Nieuwsbrief Vinex van dit jaar door het Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB) gepubliceerd. In deze nieuwsbrief komen allerlei aspecten van de Vinex-ontwikkeling aan de orde. Het gevoerde beleid, de kwantiteit en de kwaliteit staan hierbij centraal.
De belangrijkste conclusies uit de nieuwsbrief zijn:

Grondbeleid staat hoog op de politieke agenda
De politiek wil veranderingen in het instrumentarium om meer invloed te hebben op regie en financiën. Het AVBB is van mening dat het huidige grondbeleidinstrumentarium toereikend is mits het door de overheid effectiever wordt ingezet. Ten aanzien van de kostenverdeling tussen publieke en private partijen is meer helderheid noodzakelijk. Deze duidelijkheid kan worden verkregen door het opstellen van een limitatieve lijst van te verhalen kosten tussen overheid en marktpartijen.

De totale Vinex-productie blijft achter
De totale Vinex-productie blijft nog verder achter dan aanvankelijk was aangenomen. De achterstand in de periode 1995-2000 bedraagt nu circa 43.000 woningen. Dit is 10.000 woningen meer dan een half jaar geleden werd aangenomen.

Uitvoering woningbouw in de BON-gebieden blijft achter Woningbouw in BON-gebieden blijft sterk achterlopen ten opzichte van de taakstelling. In de Vinex-periode 1995-2000 zijn 56.000 woningen te weinig gebouwd. De productie- achterstand in de Vinex-stadsgewesten neemt af.

De Primos (ministerie VROM) voorspelt overschot, een kanttekening De woningprognose vanuit Primos schetst het beeld dat er meer woningen gebouwd worden in de periode 2000-2005 dan in de Vinextaakstelling is vastgelegd. Kwalitatieve aspecten (b.v. ruimere kavels, duurdere woningen, consumentenvoorkeur) zijn in deze prognose nog niet verwerkt.

Voortgangsbrief Woningbouw 1999 schetst veel te positieve verwachtingen
De prognose uit de Voortgangsbrief Woningbouw (ministerie van VROM), die ieder jaar naar de Tweede Kamer wordt gezonden, heeft voor 1999 een veel te positief beeld geschetst. In werkelijkheid zijn naar verwachting 16.000 minder gebouwd (afwijking is circa 16 procent).

Iets meer woningen in het dure segment gebouwd
Gestapelde bouw neemt ligt af ten gunste van de eengezinswoningen. In het duurdere segment is iets meer gebouwd dan voorheen. De Bouw vindt dit een positieve ontwikkeling omdat er met name veel vraag is naar de (duurdere) eengezinswoningen. Om aan de vraag te voldoen zal er nog meer in het dure segment moeten worden gebouwd.

Regelgeving is en blijft groot knelpunt bij bouwontwikkeling De regelgeving omtrent bouwontwikkeling blijft voor de aannemer het grootste knelpunt. In toenemende mate worden hoge grondprijzen en het bereiken van de bovengrens van de verkoopprijs als een hindernis ervaren.

Verkoop gaat nog voorspoedig maar er zijn enkele knelpunten Bij de verkoop van woningen zien de bouwondernemers de hoge grondprijzen, het bereiken van de bovenzijde van de verkoopprijs en een groter concurrerend aanbod als een bedreiging.

U kunt de Nieuwsbrief Vinex terugvinden op onze internetsite: www.avbb.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leontien van der Kroon,
070 328 61 88 of Roline Veldkamp, 070 328 61 14.

Met vriendelijke groet,

02 mrt 00 14:14