Xerox wil Heidelberg van troon stoten in grafische industrie

Datum nieuwsfeit: 02-03-2000

Xerox-president Pierre Danon voorspelt wisseling van de wacht in 2003:

Xerox wil Heidelberg van de troon stoten in grafische industrie

Amstelveen, 2 maart 2000
Tegen 2003 wil Xerox, momenteel wereldwijd de tweede onderneming in de grafische industrie en de zesde in de IT-markt, het marktleiderschap in de grafische industrie hebben overgenomen van Heidelberg. Dit liet Pierre Danon, president van Xerox Europa, weten tijdens een persconferentie in de aanloop naar Drupa 2000.

Danon: "We hebben veel respect voor Heidelberg als onderneming en marktleidende leverancier in de grafische industrie. Maar we denken dat onze strategie en visie Xerox in de komende drie jaar van de tweede naar de eerste marktpositie zullen brengen." Volgens Danon heeft Heidelberg concurrentievoordelen op vijf traditionele gebieden: de organisatie bestaat al 150 jaar, begrijpt de markt van met inkt en papier geproduceerde documenten, concentreert zich op de grafische industrie, biedt geen producerende dienstverlening en beschikt over een sterke merknaam. "Maar Heidelberg heeft er wel 150 jaar over gedaan om een bedrijf met 4 miljard dollar omzet op te bouwen. Xerox is nog geen tien jaar actief in de grafische industrie en kent nu al een omzet van 3 miljard dollar."

Danon is van mening dat 'inkt en papier' niet meer het belangrijkste aspect vormen van de grafische industrie, nu internet, digitale documenten en technologieën voor variabel printen steeds belangrijk worden voor ondernemingen in alle soorten branches. "Ook Xerox heeft een sterke achtergrond in het document van inkt en papier, maar daarnaast hebben we een duidelijke voorsprong als het gaat om The New Business of Printing - het nieuwe, digitale printen."

Begin 1999 startte Xerox een bedrijfsonderdeel dat zich wereldwijd uitsluitend bezighoudt met oplossingen voor de grafische industrie. Volgens Danon beschikt Xerox door dit bedrijfsonderdeel over dezelfde focus op de grafische industrie als Heidelberg. Bovendien kan Xerox door haar kennis van de eisen en wensen van eindgebruikers haar partners in de grafische industrie effectiever ondersteunen. "De grafische industrie is niet alleen een sector, maar ook een kanaal naar wereldwijde markten en organisaties die nog niet volledig inzien dat ze belangrijke kansen kunnen gaan missen in het tijdperk van het nieuwe, digitale printen. Daarom ontwikkelt Xerox momenteel een partnerprogramma waardoor toonaangevende grafische dienstverleners een speciale, commerciële band met Xerox kunnen opbouwen, gericht op de groei en ondersteuning van hun onderneming. Centraal in deze partnerstrategie staat het eigen Xerox-merk dat wereldwijd qua kracht, bekendheid en uitstraling een 23e plaats heeft. Die kracht willen we ten volle gaan benutten in de grafische industrie om ons enorme succes van de afgelopen tien jaar verder uit te bouwen."

Xerox zal haar partnerprogramma en visie op The New Business of Printing uiteenzetten tijdens Drupa 2000 van 18 tot en met 31 mei in Düsseldorf. The Digital Document Company is daar met een tentoonstelling van ongeveer 5000 vierkante meter in hal 18 de op één na grootste deelnemer.

The Document Company Xerox
The Document Company Xerox is wereldwijd marktleider in producten, systemen, services en supplies voor document processing en document management. Naast toonaangevende copiers, printers - zowel zwart/wit als (steun)kleur - en multifunctionele apparatuur biedt Xerox een breed pakket aan IT-diensten, op het gebied van documentproductie, electronisch documentbeheer, documentaire informatiesystemen, kennismanagement en workflow, netwerken en ondersteuning. Als technologisch solutions provider voor de SOHO-, kantoor-, productie- en service-omgeving en bedrijfskritische documentbeheertoepassingen is Xerox actief in meer dan 130 landen. Xerox realiseerde in 1999 met haar kernactiviteit document processing wereldwijd (exclusief Japan) een omzet van US $ 19,2 miljard. Bij de Nederlandse vestigingen van Xerox in Amstelveen (hoofdkantoor), Zeist (verkooporganisatie) en Venray (productie, recycling en Europees logistiek centrum) zijn in totaal meer dan 3.000 mensen werkzaam.